Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, December 6, 2009

KAEDAH BERURUT utk WANITA sahaja...

Assalamualaikum....

Perjalanan darah yang lebih lancar serta pembuangan toksin yang lebih cepat dan mudah, berupaya menghindarkan kita daripada pening, migrain, kekejangan, masalah sembelit, artritis serta kesukaran bernafas. Tanpa toksin dalam badan, kulit akan menjadi lebih bersih dan berseri, mata cerah, badan segar serta rambut lebih bermaya.

KAEDAH BERURUT:

1) Elok berurut sebelah pagi kerana urat masih kendur.

2) Makan 3 jam sebelum berurut (kosongkan perut).

3) Pilih tukang urut bertauliah (wanita sahaja).

4) Terangkan apa masalah anda terlebih dahulu kepada tukang urut. Rujuk dahulu kepada pakar jika ada masalah kesihatan.

5) Pastikan badan bersih dan bebas bau sebelum berurut.

6) Elakkan sebarang gangguan samada dari enpon atau sebagainya. Pastikan yang anda peruntukkan sekurang2nya 3 jam untuk sessi mengurut.

7) Tanggalkan semua barang kemas, perhiasan, coli dan seluar dalam. Pakai kain batik atau sarung khas sahaja.

8) Lapangkan fikiran semasa diurut. Dan gunakan minyak angin yang panas untuk mempercepatkan proses pembuangan toksin dan angin.

PERATURAN/CARA2 MENGURUT:

1) Sebaik2nya berbaring. Urutan dimulakan dari pangkal tengkuk bagi menolak angin keluar daripada badan (3 minit). Tukang urut mestilah pandai mencari 2 urat besar yang bersambung terus ke kaki.

2) Dengan menggunakan ibu jari, tekan urat sehingga ke bahagian belikat (kiri dan kanan serentak). Buat urutan secara tekanan ke bawah lebih kurang 2 atau 3 minit.

3) Selepas itu urut di kedua2 belah atas pinggul pula (3 minit).

4) Urut bahagian bawah punggung serta pangkal paha (3
minit). Ketika ini anda akan mula sendawa atau buang angin.

5) Gunakan kedua2 telapak tangan untuk menekan dan menggosok bahagian pelipat dengan gerakan ke bawah (4 minit).

6) Urut betis dengan menekan tulang kering berkali2. Anda perlulah menahan kesakitan.

7) Teruskan urutan pada belakang tumit. Ia dipercayai dapat me-
lancarkan pengaliran darah pada uterus dan rahim serta menghilang kan sakit belakang.

8) Dengan menggunakan ibu jari, tekan telapak kaki berkali2 kerana ia dapat memulihkan sakit kepala. Tekanan pada jari kecil pula dipercayai dapat mengurangkan sinus.

9) Kemudian, anda perlulah baring terlentang dan urut pula bahu bahagian kanan.

10) Teruskan urutan pada pangkal lengan, lengan dan hujung jari. Ulangi gerakan sama pada bahu dan lengan kiri. Ia dipercayai dapat mengurangkan rasa kebas dan lenguh2.

Ketika mengurut, pastikan anda tahu membetulkan urat yang tersepit pada celah tulang yang menyebabkan pengaliran darah terganggu.
(sumber dari majalah JELITA-November 1998)

p/s: Jangan salah urut pulak ya. Takut nanti lain yang diurut, sakit lain pulak yang mendatang....Ooopppppsssss....

**Kenapa anak dara tidak digalakkan berurut ehh... Ada tak sesiapa yang boleh bagitau sebabnya.. (mak aku marah bila aku cakap nak pergi berurut. Bila aku tanya kenapa tak boleh, dia diam je...huhu...)
.

4 Tukang Tembak:

Erna said...

salam azz... ingatkan azz yang bolih ngurut tadi..best.gak..dah bertahun tak berurut dah..sejak meninggalkan t.karang..kat sane je senang cari tukang urut..

maiyah said...

perkongsian yg bagus :)

~Kak AZZ~ said...

Erna~> wassalam...

Saya tak pandai mengurut la. Kalaulah saya pandai dalam bab2 macam ni, dah lama saya bukak salon/spa.....huhuhu....

~Kak AZZ~ said...

Maiyah~> bagus ehh.....mekasih....hehehe...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »