Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, November 3, 2009

BOMOH vs DOKTOR

Assalamualaikum....

Bomoh vs doktor...


Korang pernah jumpa bomoh tak? Percaya tak kat bomoh-bomoh ni? Aku kalau pasal bomoh-bomoh ni kurang sikit nak percaya, tapi aku tak nak la cakap besar, takut gak kot ada kroni-kroni bomoh yang baca blog ni, kang abeh aku kena hembus... Maaf ya pak bomoh, tolong jangan hembus saya ya.. Pelisss... huhuhu....



Aku ada kisah berjumpa dengan bomoh-bomoh ni.. haha.. Itupun terpaksa aku lakukan setelah ubat-ubat klinik tidak menunjukkan tanda untuk aku sembuh. Engkau sakit apa? Apsal aku tak tau ni? Jap laa, ni aku nak bagitau la ni.... haishh..., tak menyompek-nyompek.....



Penghujung 2000 aku diserang satu sakit misteri. Misteri la sebab doktorpun tak dapat nak pastikan sakit apa. Amek darah, check urine tapi result dia bak kata doktor tu..., cantikk!! Jadi, apa masalahnya ehh.. Mana la aku tau..!! Grrrrrrr....



Mula-mula kaki aku membengkak. Aku pergi la klinik. Doktor India tu suruh buat urine test, ikut je la. Pastu, dia tanya aku..."U sekarang ni tengah period ke..., datang bulan.." Terkedu sekejap aku bila orang lelaki tanya soalan camtu. Rasa merah je muka menahan malu. Tapi aku jawab jugak la.."Tak la doktor. Kenapa..?" Pastu doktor tu pun cakap la.. "Kencing U ada darah". Gulppp, rasa macam tak tertelan air liur aku. Takut kalau-kalau ada effect dengan buah pinggang. Doktor tu pun bagi la aku ubat yang sepatutnya dan aku diberi MC seminggu. Huhh.., bosan...!!



Dekat sebulan aku tak baik-baik jugak. Kaki aku makin membengkak terutama sekali kat atas dan bawah tapak kaki. Nak berjalanpun susah, sakit yang teramat sangat sampai kena gunakan tumit padahal tumit tu pun bengkak jugak!! Bila makan je aku muntah. Dalam tiga hari je badan aku susut, perut aku jadi rata macam padang bola, tak payah nak diet-diet bagai.... hahaha...



Kawan aku cadangkan aku jumpa bomoh. Aku terpaksa ikut sebab dah tak daya menahan sakit, tambah pulak duduk rumah sorang-sorang tak pergi kerja, memang la boring tahap cimpenzi. Jadi, malam Jumaat tu akupun ikut la kawan aku ke rumah bomoh itu. Sepanjang atas motor kapcai kawan aku tu, dada aku dupdapdupdap je. Waduhh..., nak jumpa bomoh macam nak jumpa bakal mak mertua lak rasanya... muehehehehe...


Sampai je, aku tengok orang dah ramai. Dah la keadaan rumah tu suram dan gelap sikit. Ishh.., makin seram je aku rasa. Tiba giliran aku, makcik bomoh tu tanya.. "Ada bawak telur ayam kampung tak..?"... "Errr..., takde".. Takut-takut je aku jawab. "Takpe la kalau tak bawak, guna je telur yang makcik punya ni dulu.." Aku angguk je la.., tapi dalam hati makin kuat debarannya. 



Makcik tu suruh aku baring. Akupun ikut je. Lepas tu, dia pun mulalah mengoles dengan menggelekkan sebiji demi sebiji telur ayam kampung tu dekat kawasan perut aku. Haa.., masa ni kan, aku rasa geli sangat.... ekekekeke...


Mulut makcik bomoh ni kumat-kamit baca apapun aku tak tau. Lepas tu dia pecahkan telur ayam tadi kat dalam mangkuk. Dia suruh aku tengok apa yang ada kat dalam telur tu. "Ada nampak tak, tu yang kat dalam telur kuning tu ada darah..?" Akupun tengok la... "Tak nampakpun..?" Bomoh tu cakap lagi.. "Tu haa, takkan awak tak nampak..? Akupun jawab secara jujur.. "Takde, saya tak nampakpun.." Lepas tu, diapun amek sudu dan tunjuk kat tempat yang dia kata ada darah tu dengan batang sudu tadi...



"Ni haa, takkan tak nampak, banyak ni.... Apa la awak ni..?"
Aku dah mula cuak. Buatnya bomoh ni marah, abeh la aku. Dengan suara yang agak perlahan, akupun jawab la. "A'ah, nampak dah." Kali ni jawapan aku betul-betul tak jujur.. Lepas aku cakap camtu, baru la makcik bomoh tu tersenyum. "Haa.., kan makcik dah cakap. Awak je yang buat-buat tak
nampak.."
Cehh..., nak kena ampu jugak ke bomoh ni.... huhu...



Selesai urusan tu, akupun balik la. Tapi bomoh tu suruh aku datang lagi dua malam Jumaat yang seterusnya sebab nak genapkan tiga malam aku berubat. Alahaiiii....!! Ikut aje la bebb, walaupun tak suka. Akupun ikut la apa yang bomoh tu suruh buat. Kena mandi dengan air limau nipis tiga hari berturut-turut selepas waktu Maghrib. Punyo la sojuk den. Dah la badan makin mengecut, kena lak mandi malam-malam ...agagagaga... Gigil bebb...



Kesimpulannya, sakit aku dok camtu jugak la... Makin teruk sehingga aku diserang sesak nafas yang memaksa aku berjumpa bomoh yang kedua, kat tempat lain pulak. Dah la, aku malas dah nak panjang-panjangkan cerita... Pi mai pi mai dok tang tu jugak... hmmm....



p/s:
Tapikan, kat tempat bomoh kedua ni, ada isteri yang jumpa si bomoh semata-mata nak dapatkan balik suami dia yang sedang lupa diri sebab tengah syok giler berkasih-kasihan dengan perempuan lain. Erkkkk.... aku no komen la... ehehh....

10 Tukang Tembak:

cHeRyNa PiReS said...

adoi...betul ke nieh akak jumpa bomoh? kek mano nieh?

~Kak AZZ~ said...

cHeryna~> Sha, apo lak tak boto ehh....Dah topakso, kono la jumpo huhu...

Bomoh tu duo2 ehh kek Johor nun...sobab akak maghin kan kojo kek situ...bomoh yang makcik tu kek area JB....yang lg sorang tu bomoh lelaki/pakcik kek area Labis...

cukup la dgn pengalaman2 jumpa 2 bomoh ni...huhu...

cHeRyNa PiReS said...

akak kalau boghani jumpo bomoh, sha respect laa! sha ponakot amek!

doktor takdo bagi ubek ko kak?

~Kak AZZ~ said...

cHeryna~> Sha.....haha....boghani apo ehh....kocut poghut sobona ehh taim tu...tapi nasib baik kawan akak tu bg support....lagipun maso ni duduk jauh dr fmly....kono la usoho sendiri kan...sodih mek amek kalau taim sakit2 ni dok tocampak sorang2....huhu

doktor ado bg ubek....Macam2 doktor dah akak jumpo...bnyk kali gak amek darah dan buek urine test....tp cmtu gak hasil ehh...

Sharif John said...

Semua penyakit ada ubatnya sis... jgn risau.... Allah Maha penyanyang.... Semoga sembuh penyakit tu.... Insya'Allah

~Kak AZZ~ said...

Sharif John~> ya..betul tu...

cerita ni dah lama sebenarnya....dan skang akak dah sembuh dahpun....alhamdulillah...

cuma skang ni tak boleh nak makan sebarangan je....huhuhu....rugi2....

hatim a.r said...

doktor cuma boleh ubat benda2 saintifik je,tak dinafikn ade jugak penyakit2 yg berunsur misteri ni.tapi kak azz pun kalo nk jumpa bomoh jumpo lah yg btauliah sket..harun din ke ini bomoh siam mane tah memang lah tak bekesan haha.tapi doktor ke bomoh ke yg penting mintak ngan Allah la kalau nk sembuh.sekian tazkirah hari ini

~Kak AZZ~ said...

Hatim~> muahahaha.....tu dia bakal doktor dah bagi penerangan...hehe...

maso tu dah sakit sangat, mmg terfikir nak poie jumpo Harun Din tu, tapi cubo la kek bomoh biaso dulu kan....lagipun bajet tak cukup nak poie jumpo Harun Din tu..huhu...

iyo...apo2 sakit pun kono mintak doa dgn Allah dulu utk sombuh...tapi sobolum sombuh tu kono la usoho dulu kan...jangan lak bilo dah sakit baru tingat kek Allah...:)

maiyah said...

sy kalo bomoh yg guna ayat suci blehlah caya :)

~Kak AZZ~ said...

Maiyah~> ha'ah kan...tp yg bomoh ni tak tau apa yg dia baca hehehe....

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »