Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, October 11, 2010

BAIK-BAIK SAYANG: Buat baik berpada-pada..

Assalamualaikum....

Pagi ni aku nak melayan lagu ni je...
Sebab tengah malam tadi aku menangis ... :'(
Banyak betul dugaan yang datang sejak akhir-akhir ni...
Pandai betul 'manusia' ni bersandiwara. Bijak sungguh 'dia' memutar kata...
Menjadikan aku 'bahan' umpatan...
Aku yang tak keluar rumah ni pun dikata dek orang..??
Bukannya aku menebeng kat simpang jalan. Apa lagi nak bertepuk tampar dengan jantan. Lainlah kalau aku kacau rumahtangga orang. Ataupun jadi batu api yang menaikkan marah orang. Aku duduk dalam rumah aje...!!!

Dari dulu lagi 'dia' ni macam ni. Ada aje yang tak kena di matanya...
Kalau boleh semua kisah keluarga aku nak dijajanya. Sampaikan baju yang kakak ipar aku pakaipun boleh dibuat cerita. Boleh pulak dia kata yang kakak ipar aku tu asyik pakai baju yang sama je. Walaupun ini kisah lama, namun sampai sekarang mak aku masih ingat lagi kata-kata tu. Tapi kami tak melawan. Biarlah dia nak kata apapun. Aku dan keluarga aku memang jenis yang malas nak berbalah. Lebih baik diamkan aje. Selagi aku boleh sabar, aku sabar...

Aku harap dia sedar tentang perbuatannya menjadi talam dua muka tu...
Allah dah bagi dia musibah. Mungkin dia tak sedar lagi. Atau mungkin juga dia sedar, tapi dek kerana egonya yang tinggi, dia seolah-olah merelakan musibah itu..
Mungkin juga dengan mencipta cerita tentang aku akan melencongkan persoalan tentang musibah yang menimpa anak dia tu, sekaligus dia terselamat dari soalan sinis dari jiran tetangga yang lain. Hebat sungguh 'manusia' ini. Sangat-sangat hebat...!!

Lupakan tentang ini. Aku tak mahu menjadi seperti dia. Manis di mulut, tapi di hati penuh dengan prasangka dan sandiwara... Biarkan si luncai terjun dengan labu-labunya... Biarkan... Biarkan...

Baik aku layan lagu ni.. Sekurang-kurangnya ia dapat memberikan aku semangat bahawa aku masih ada DIA dan kepada DIA aku mengadu...






Aku kata: Berlawan dengan kebodohan akan berakhir dengan kebodohan. Sebaliknya sabar itu melambangkan ketenangan dan kebijaksanaan serta sentiasa untung ~ Dr. HM Tuah Iskandar.

4 Tukang Tembak:

~LP Lum~ said...

salam kak azz~

sabar ar kak.. sebab setiap kesabaran kita akan di balas kelak... :)

~Kak AZZ~ said...

Lp Lum~> Wassalam Linda..

Sabar la ni... Kalau tak sabar dah lama dah meletop.. Sekadar meluahkan apa yang terbuku di hati je... Malas nak simpan perasaan macam ni lama2, tu yang kuarkan kat sini.. :)

Thanx ehh... =)

miss chekleen said...

tul kan kan..
duk umah pun jadi buah mulut kalo bg jenis orang sebuk ngan idup orang ni..
anak dia naik moto ngan jantan okay lak,kira updated la tu kot..
asek ngata orang,skang takde yang nak bekawan ngan dia dah..

~Kak AZZ~ said...

Leen> Hikk... Ni kata kat sape ni..?? Jiran Leen ke... hahaha... Sabar aje la kann... huhuhu...

*Cemana akak boleh tak pasan komen Leen ni ehh.... Sorii yaa... =)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »