Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, February 17, 2011

BIAR LA...!!! BIAR LA DIA...!!!

Assalamualaikum...

Ada orang yang suka sangat bercerita pasal pakwe atau makwe dia..
BIAR LA DIA..!!!

Ada orang yang suka meleser sampai subuh...
BIAR LA DIA...!!!

Ada orang yang hobinya suka main kayu tiga...
BIAR LA DIA...!!!

Ada orang yang suka menipu dengan pelbagai cara...
BIAR LA DIA...!!!

Ada orang yang kerja dia asyik nak mengumpat je...
BIAR LA DIA...!!!

Ada orang nak jadi penyanyi walaupun ada degree...
BIAR LA DIA...!!!

Ada orang suka pakai baju tak cukup kain...
BIAR LA DIA...!!!


Ada orang yang suka sangat bergaduh tanpa sebab...
BIAR LA DIA...!!!

Ada orang yang suka cantas-mencantas...
BIAR LA DIA...!!!

Ada orang yang begitu taksub dengan judi...
BIAR LA DIA...!!!

Itu antara beberapa contoh yang selalu kita dengar dan kadang-kadang kita buat. Persoalannya adalah wajarkah kita menjawab begitu..? Atau menerima jawapan sebegitu..? Walaupun jawapan tu pendek je, BIAR LA atau BIAR LA DIA, namun ianya seolah-olah menggambarkan bahawa kita mempunyai sikap tidak suka ditegur atau tidak suka menegur...

Kita mungkin berkata BIAR LA DIA atas beberapa faktor seperti orang tu bukan kita kenalpun, orang tu bukan adik beradik kita, orang tu bukannya kawan kita, ataupun lantak dia la, buat apa kita nak masuk campur urusan orang.. kan... BIAR LA...


Namun begitu, jika sesuatu perkara itu diajukan kepada kita, atau ahli keluarga kita, atau kawan-kawan rapat kita, kita juga mungkin akan memberikan jawapan yang sama... BIAR LA ataupun BIAR LA DIA, yang ko menyibuk tu apsal..??

Bagaimana jika sesuatu perkara buruk berlaku kepada kita? Contohnya bila anak kita kena dera sehingga mengalami kecacatan kekal, adakah kita akan menjawab BIAR LA DIA untuk anak kita tu, ataupun untuk orang yang mendera anak kita tu? Tentu sekali tidak..

Aku kata: Kadang-kadang sakit hati jugak bila kita menegur orang atas beberapa sebab, orang tu pulak menjawab BIAR LA..!!! Jawapan yang sangat pendek namun cukup memberikan kesan mendalam di hati...!

6 Tukang Tembak:

Siti Safiyyah said...

utk sesetengah perkara tak boleh la cakap biarlah tu..kan? sabo jela., <--iklan HKl lalu betar..;p

mommylavender said...

kdg2 zaman mmbuat kita jadi tidak prihatin...nnti kalau prihatin sgt...nnti di lebel `kepoh` lak.n satu lagi budak2 skrg kalau kite tegur 'buat tu slah " boleyh g menjawab "mak ayah sy pun tak kisah"~ kite akan jadi prihatin tengok kes kot....

~ Cik Azz ~ said...

Siti Safiyyah>

Boleh je kalau nak cakap benda cmni utk semua perkara... tapi bila orang cakap camni kat kita balik, jangan pulak kita melenting... haha..

Singgah la baper kali betar pong... =)

~ Cik Azz ~ said...

mommylavender>

Itulah masalah zaman skang ni... Kalau dah mak ayah selalu cakap mcm tu iaitu "mak sayapun tak kisah", maka tak mustahil jika anak2 dia akan ikut cakap yg serupa.....

Kalau tidak, takde la pepatah bapak borek, anak rintik..

Thanx singgah dan komen ya.. =)

kak Erna said...

azz..kadang2 tak boleh guno tu.kono ambik tau yo kan..
mano boleh main hantam yo semuo e biar la dia..

~ Cik Azz ~ said...

Kak Erna>

Tu la tu.. Org lamo2 cm kito ni yoo yg solalu ehh amek tau hal2 camni.. Budak2 skang ni mano suko kalau kito amek tau hal dorang.. Tapi kok memasing ado masalah, pandai pulak dorang refer kek org2 lamo cm kito ni... kann.....

Kdg2 kan, ghaso nak bg ponampa yoo kek sapo2 yg suko na menjawab biar la tu.. huhu..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »