Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, February 27, 2011

Uiitt..!! KO NI KERA KE BERUK..??

Assalamualaikum...

Uiitt.!! Ko ni kera ke beruk..??

Entah la..
Mak aku kata kera...
Tapi aku suka monyet... hikk...

dancing monkey

Petang semalam ayam mak aku kecoh kat belakang rumah ni. Pastu mak aku kata ada kera, tu yang ayam-ayam tu bising tu. Mungkin kera tu dok usha telur dorang kot... kehkehkeh...

Pastu aku tengok kera tu dok kat atas bumbung rumah jiran aku ni. Aku cuba la nak ambil gambar dia, tup-tup dia menyorok pulak kat bawah bumbung tu. Pastu aku tengok dia keluar balik semula. Tu yang cepat-cepat aku ambil gambar dia tu. Dapat ambil dari jarak jauh je sebab kera ni pemalu rupanya... haha.. Aku dok panggil dia, mehh la.. mehh la.. dia buat dono je. Padahal kalau dia datang, mau melompat aku terkujat hahaha...

Baik punya duduk. Cover la sikit oii...!! Tak malu betul la kera ni...

Jiran-jiran kata dah beberapa hari dah kera tu terlepas dari ikatan tali dia. Ni kera peliharaan jiran kampung sebelah ni. Kampung sebelah ni dekat je, terpisah dengan jalan raya je hehe.. Yang peliknya, tuan dia takde pulak datang mencari kera dia ni. Agaknya dia tak tau mana kera ni pergi kot.. Kesian kera ni dok lompat-lompat sana-sini.. Sepatutnya pakaikan la dia rantai yang ada nombor telefon, senang nak hubungi tuan dia tu.. kan.. Pastu nanti tanya la kat kera tu apa nombor telefon tuan dia tu... muahahaha...

Petang tadi, aku tengok kera ni bergayut kat atas kabel letrik rumah jiran aku. Jiran aku tu dah la tengah buat rumah, simen kat kaki lima longkang baru je siap tepek. Buatnya kera tu main teng-teng kat atas simen tu, harus menjerit jiran aku tu... kihkihkih...

Aku kata: Teringat kera-kera yang bergayutan kat jalan lama nak ke Kuala Pilah. Bila ikut jalan baru, tak nampak dah kelibat kera-kera ni. Rindu pulak nak tengok aksi dorang buat akrobatik... Comel je... hehe... dancing monkey

4 Tukang Tembak:

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Sampai sekarang makcik tak tahu beza antara kera, beruk ngan monyet.Rupa lebih kurang sama. Kat tempat makcik pun ada banyak yang terbiar, tapi yang tu tak sangka pulak ada yang pelihara.

cim0t_c0mot said...

hehe...kera ngn beruk cmne ea..xpernah tgk la..hahhaha...
cik azz la jg kera tu...shian die..hihi

~ Cik Azz ~ said...

Cik Ina>

Kat sini jarang jumpa kera liar ni... Kalau adapun, yg mcm ni la... orang bela..

Dulu ada gak orang kat sini yg bela berok utk panjat kelapa.. Bela monyetpun ada...

~ Cik Azz ~ said...

cimot_comot>

Entah... Akakpun tak tau apa beza dorang berdua.. Kalau cimpenzi tu tau la.. hehe..

Takmo la bela kera ni.. Nanti abeh semua dia kasi gegar.. haha...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »