Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, March 28, 2011

Peka la sikit dengan keadaan. Bukan pekak menerima teguran..

Assalamualaikum.....

Ehemm...
Camner nak mulakan ehh..?
Emmmm... Fikir jap... Serba salah pulak nak kongsi cerita ni.. Tapi aku sekadar nak berkongsi pengalaman je, takpe kot.. Harap-harap tidak menjadi isu pulak..

Sebelum tu, aku nak tanya satu soalan dulu. Terpulanglah samada nak menjawab ataupun tidak.

Apa perasaan korang bila ada di antara kawan-kawan korang yang berbual di dalam bahasa/loghat mereka tanpa menghiraukan korang yang berada di situ, dan korang sememangnya tak faham langsung loghat/bahasa perbualan dorang tu. Apa yang korang fikir..? Apa yang bermain di fikiran korang..?

Aku pernah mengalami peristiwa sebegini di zaman aku bekerja dulu. Most of my friends datangnya dari negeri pantai timur. Sudah semestinya dorang bertutur di dalam bahasa/loghat dorang. Okay, takpe sebab akupun boleh belajar bahasa dorang tu. Dan akupun memang suka untuk belajar bahasa negeri lain ni. Dan dorangpun boleh belajar bahasa/loghat daerah aku pulak. Takde masalah kat sini..

Apa yang aku kurang senang ialah dorang ni akan segera melupakan keujudan aku bila dorang terserempak dengan kaum kerabat mereka di luar walaupun itu pertemuan pertama dorang. Selalunya benda ni terjadi masa kitorang keluar pergi ke bandar la. Maksudnya, dorang akan berbual-bual sesama mereka seolah-olah aku ni takde kat situ. Kalau dorang berbual dengan orang yang aku kenal, walaupun bercakap dalam loghat yang sama dengan dorang, itu takde hal punya sebab akupun boleh menyampuk sekali dalam perbualan tu. Ni tak, dorang berbual dengan orang yang aku tak kenal. Segan la aku nak menyampuk perbualan tu. Kang tak pasal-pasal kena perli pulak.. :p

Bagi aku, orang yang jenis begini sangat tidak tahu untuk menghormati perasaan orang lain. Apa perasaan dia jika aku berbuat perkara yang sama seperti apa yang dorang buat tu..? Mujurlah aku ni jenis malas nak panjangkan cerita, jenis make dunno je dengan pe'el dorang tu. Lagipun masing-masing duduk berjauhan dari keluarga, kenalah pandai bertolak ansur dan tak boleh nak ikut kepala masing-masing je. Anak dagang la katakan...

Kajang Pak Malau kajang berlipat..
Kajang hamba mengkuang layu..
Dagang Pak Malau dagang bertempat...
Dagang hamba musafir lalu...

Adat merantau, kena la selalu mengalah. Nanti kalau selisih faham dengan benda-benda kecil macam ni, susah la sebab semuanya duduk serumah. Seronok ke kalau tinggal sebumbung tapi saling bermasam muka, tidak bertegur sapa..? Tapi memang ada orang yang jenis macam ni. Dia tak kisahpun kalau orang tak nak tegur atau bercakap dengan dia, macam sorang kawan aku tu. Tak faham betul aku dengan perangai dia ni.. huhuhu..

Aku kata: Kalau nak berborak dua orang, dengan bahasa/loghat yang hanya korang berdua je yang faham, baik korang borak kat tempat lain yang takde kawan-kawan kat sekeliling korang tu. Peka la sikit dengan keadaan. Jangan nak pekakkan telinga tu untuk menerima teguran... :-)

8 Tukang Tembak:

Miecyber said...

Cool.....

Asam Rom

ArryCode said...

perkara cam ni biasa dh kena, tapi nak wat cam ner ... tima jer ler... sbb klau cakap lebih kang jadi isu lak.. pastu bergaduh, cam bebudak lak.. paling senang angkat kaki blah... hihihii.

Angah said...

huhuhu...aye pernah melaluinye juga....

~ Cik Azz ~ said...

Miecyber>

COOL SOKMO.. =)

~ Cik Azz ~ said...

ArryCode>

Tu la.. Jalan terbaik samada blah ataupun buat tak tau je... Masalahnya dorang ni macam tak faham je yang kita rasa tak selesa diperlakukan begitu... huhu...

~ Cik Azz ~ said...

Angah>

Laa.. Iye ke..? Kawe ingak kawe sorang ja yg kena... ngeh3..

kak Erna said...

azz..camano kalau kito jumpo orang negori kito..dan kito cakaploghat kito..mau poneng dio orang jugak kan..

~ Cik Azz ~ said...

Kak Erna>

Tu la kak.. Mesti dorang teraso gak kalau kito buek cmtu, kan...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »