Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, April 7, 2011

Petua untuk semua, bukan untuk yang muda je..

Assalamualaikum...

Petua untuk semua, bukan untuk yang muda je..

Aku nak kongsikan beberapa petua yang aku ambil dari koleksi buku kat rumah aku ni. Daripada biarkan buku tu dibaca dek lipas, baik aku letakkan kat sini. Mana la tau kalau-kalau ada yang teringin untuk mencubanya.

Jom tengok petua apa pulak kali ni..

1 - Menghilangkan bau hamis/hanyir di tangan:
Jika menyiang ikan, daging lembu atau daging ayam, sudah tentulah tangan kita akan berbau hamis/hanyir. Jika kita tak mencuci dengan betul, bau tu susah nak hilang dan akan terus melekat. Ambil beberapa helai daun pucuk jambu batu dan ramas dengan air. Kemudian, lumurkan pada tangan anda dan anda akan dapati bau hamis itu akan segera hilang.

2 - Menghilangkan tanda lebam di bawah mata:
Selain daripada krim khas yang boleh dibeli, air perahan lemon juga amat baik disapukan di bawah mata. Lakukan cara ini sebanyak dua kali setiap hari dan anda akan mendapati hasilnya sungguh memuaskan. Cuba la ya.

3 - Mengubati kembung perut:
Masalah ini sering dialami oleh ibu-ibu yang mempunyai bayi yang berusia sebulan hingga enam bulan yang mengalami masalah kembung perut disebabkan masuk angin.

Ramas kasar daun ati-ati berwarna ungu yang dicampurkan dengan sedikit kapur sirih sehingga keluar airnya. Kemudian, letakkan campuran tadi ke atas perut bayi yang kembung dan pakaikan dia barut. Insyaallah, selepas itu kembung bayi anda akan segera hilang.

4 - Sembuhkan kembung perut dengan bawang putih:
Jika anda alah dengan sesuatu makanan, perut anda akan cepat merasa kembung. Jika perut dah kembung, segalanya menjadi tidak selesa. Jangan biarkan keadaan ini mengganggu anda.

Ambil dua ulas bawang putih yang ditumbuk halus dan dicampurkan dengan tiga sudu makan minyak kelapa. Sapukan campuran ini ke atas perut dan belakang badan anda dan biarkan selama beberapa minit sehingga anda TERKENTUT dan merasa sedikit lega. Ulangi proses yang sama beberapa kali sehingga perut anda betul-betul sembuh.

Cukuplah setakat ini je. Lain kali kalau rajin, aku cari lagi ehh... Bagi petua banyak-banyakpun kalau takde yang nak cuba, takde guna jugak, kan.. =)

p/s: Sudi-sudikan la Like page fb untuk blog aku kat sidebar tu ehh... :p

6 Tukang Tembak:

Cik Ina minat Do do Cheng said...

amboi cik azz banyaknya petua untuk dikongsi.petua tradisional ni mujarab kalau diamalkan selalu, cuma makcik ni selalu buat jenis hangat-hangat tahi ayam.

~ Cik Azz ~ said...

Cik Ina>

Sy ni kalau nak menempek petua mmg rajin sikit.. Bab nak praktikkan tu sama la dgn Cik Ina jugak... kihkihkih...

kak Erna said...

azz..timo kasih..nak cubo hilangkan lobam bawah mato tu..nak kono poi beli lemon dulu..

kakpah said...

ayo la.. nak ubuh lemon bawah mato tu tak ko podih kang kono bijik mato.

satu lai, kek mano plak lah ha nak poi ambek daun jambu batu. Batu gerewel ado lah kek bolakang rumah ni ha..

(sajo yo molawak. tak sah kalau tak ngusik kau ni)

~ Cik Azz ~ said...

Kak Erna> Haa.. poie la boli kak.. Jangan tosalah lotak limau dah la yoo... Pehtu, jangan lak tomasuk limau tu kek dlm mato... kang merabo lak akak jalan... hehehe...

~ Cik Azz ~ said...

Kak Pah>

Jangan la main picit toghuih limau tu. Kono la lotak an air limau tu dlm mangkuk, pahtu colek la sikit baru sapu kek bawah mato...

Daun beweh kok takdo, akak amek la daun apo yang ado kek ghumah akak tu.. Kok daun koladipun okay gak kot... hahahahaha...

Takpo kak.. sey tak kisahpun kok akak nak mengusik sey ni.. Dapek golak2 baco komen akakpun dah okay dah... Terapi free ni... hehehe..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »