Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, August 12, 2011

Masa untuk menambah saham...

Assalamualaikum..

Masa untuk menambah saham...

Kesemua gambar ini aku ambil dari rancangan Bersamamu TV3. Harap maaf kerana kualiti gambar yang tidak memuaskan tapi masih boleh nampak dengan jelas setiap angka dan huruf yang tertera. Jangan ada yang buat-buat tak nampak dan berpaling muka dah la ya. Hari ni kita palingkan muka kita dari melihat kedaifan dan kesengsaraan orang lain namun tidak mustahil jika perkara yang sama berlaku kepada kita suatu hari nanti.. 

Sempena berada di dalam bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini, serta hari Jumaat yang mulia ini, marilah kita bersama-sama menambah saham dengan menyumbang kepada mereka yang kurang berkemampuan dalam menghadapi kehidupan seharian. 

Kat sini aku cuma letakkan 3 akaun Giro (individu) untuk mereka yang ingin menyumbang. Kalau seorang daripada kita menyumbang RM10 untuk setiap akaun tu, baru habis RM30. Apa la sangat sumbangan RM30 itu jika nak dibandingkan dengan harga baju dan kasut serta persiapan menyambut hari raya yang kita keluarkan.. Dan janganlah ada di antara kita yang berkata bahawa kerja-kerja sebegini adalah tugas ADUN kawasan masing-masing...

Norhamizah Ali
Akaun BSN GIRO-i => 08-100-41-00008457-6

Siti Meriam Hassan
Akaun BSN GIRO-i => 03010-41-00001818-2
Alamat:
Kampung Binjai Manis,
Ketereh, Kelantan..

Yang berikut ni adalah dari rancangan Bersamamu yang terkini iaitu hari Rabu lepas. Makcik ni seorang ibu tunggal yang merupakan seorang OKU sebab kaki kanannya telah dipotong hingga ke paras lutut manakala ibu jari kaki kirinya juga turut dipotong akibat jangkitan kencing manis. Mereka sekeluarga cuma mendapat bantuan sebanyak RM150 sebulan dan wang itu digunakan untuk membayar sewa rumah sebanyak RM150 juga... 

Zaleha Mohd Yusof
Akaun BSN GIRO-i => 01120-41-00001720-5
Alamat:
No 1111 A-Kg. Parit Sapran Kayu Ara Pasong,
Pontian 82010, Johor..
Tel: 012-7514095


Anak makcik Zaleha yang terpaksa mengambil upah bekerja di kebun pisang dengan upah RM2.50 sejam...

Tidak ada siapa yang suka meminta-minta.. Tapi jika sudah terpaksa, apa lagi yang boleh dilakukan.. 

Tabung TV3 Bersamamu
Akaun Maybank 5643-2412-9973

Selebihnya boleh la tengok kat page Bersamamu TV3 ni dan Like la page ni untuk perkembangan selanjutnya..

p/s: Semoga Allah murahkan rezeki kepada mereka yang menghulurkan sumbangan.. :-)

16 Tukang Tembak:

Angah said...

semoga penguujung blog akak ni terbuka hati untuk memberi...dalam setiap rezeki kita yang Allah beri ada terselit rezeki orang lain...

~LP Lum~ said...

salam kak azz~

moga2 smua mereka nie akan mendapat sedikit kesenangan ngan pemberian ikhlas kita semua kan??

miss ct said...

Assalamualaikum kak azz..
skrg ni, kita guna online je klu nak derma.. nanti ada rezeki sy turut sumbangkan.. tq kak sudi bgtau ttg ni.. ct xtgk tv sgt2 time malam..
jom wat amal jariah dalam bulan puasa ni =)

Phat said...

tq kak atas perkongsian bende yang sgt baik...

Acik Erna said...

azz..rajin azz..membantu pada yang tak berupaya..

~ Cik Azz ~ said...

Angah>

Itulah harapan akak... Semoga ada yang sudi menyumbang, bukan setakat sudi membaca je...

Rezeki Allah itu harus kita kongsi bersama walaupun sedikit cuma.. Apa yang penting, keikhlasan kita untuk menyumbang dan membantu mereka..

Moga raya tahun ni mereka gembira..

~ Cik Azz ~ said...

LP Lum>

Waalaikumussalam Lynda..

Yupp... Begitulah yang diharapkan.. Panjang2kan la kisah ini agar lebih ramai yang mengetahui dan sudi membantu mereka..

~ Cik Azz ~ said...

Miss CT>

Waalaikumussalam CT..

Betul tu.. Tidak ada alasan lagi untuk tidak menyumbang... Yang penting, setiap sumbangan ikhlas kita itu pasti akan menceriakan mereka yang betul2 memerlukan..

Terima kasih CT atas sokongan yang diberi.. Moga Allah murahkan rezeki ke atas CT.. Amin...

~ Cik Azz ~ said...

Phat>

Sama2 Phat.. Benda yang baik memang wajar dikongsi.. Benda yang kurang baik sepatutnya kita jauhi... huhu..

Sudi2kan la menderma ya Phat.. Terima kasih.. :)

~ Cik Azz ~ said...

Kak Erna>

Saya ni setakat memanjangkan kisah ni je kak... Dengan harapan agar lebih ramai lagi yang sudi membantu mereka yang betul2 memerlukan pertolongan ni..

Mekasih kak...

►AdamXis◄ said...

assalam...ciannya dia...berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.smga dipermudahkan Allah.amin

TYNTHA LANA said...

Cik azz.. sya kalau tgk rncgn ni..memang kerap berlinang air mata..selalu merasakan, hidup ni kdg2 susah..tpi hakikatnya, masih ramai sebenarnya yg lagi menderita dan susah hidupnya.. moga usaha cik azz ni mendapat berkat dariNYA.. :)

gadisBunga said...

mulia sungguh hati awak... banyak pahala awak melalui entri ni.....

:)

~ Cik Azz ~ said...

AdamXis>

Waalaikumussalam Dam..

Betul tu.. Kita hanya mampu memandang dan menyumbang.. Itupun kalau kita nak menyumbang..

Moga Allah permudahkan segala urusan dan bukakan pintu hati kita untuk sama2 menyumbang... Amin

~ Cik Azz ~ said...

TYNTHA LANA>

Sama la dgn akak.. Mudah sgt jatuh airmata ni kalau tengok Bersamamu ni..

Sebab itu la kita harus bersyukur dengan apa yang kita ada sebab kita tak tau nasib orang lain yang tak punya apa2 ni..

Mekasih Lana atas sokongan.. Sama2 la kita membantu.. :)

~ Cik Azz ~ said...

GadisBunga>

Mekasih GB..

Akak ni sekadar berkongsi mana yang dirasakan perlu je.. Selebihnya tu terpulanglah pada budi bicara para pembaca/bloggers..

Yang baik eloklah kita sebar2kan.. :)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »