Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, August 5, 2011

Pasta Cili Padi

Assalamualaikum...

Pasta Cili Padi

Resepi dari rancangan Ketuk-Ketuk Ramadhan TV1 yang diambil secara rambang pagi tadi dengan host Sheila Rusly dan tetamu undangannya adalah si cantik manis Fauziah Latiff.. Cun ahh si Gee tu... 

1) Isi ikan merah + udang + sotong dilumurkan dengan sedikit garam dan goreng sekejap. Ketepikan.. (Goreng satu demi satu...)

2) Tumiskan bawang putih + cili padi yang dikisar/tumbuk hingga naik bau. Kacau rata..

3) Masukkan sos tiram + kicap cair + kicap pekat + pati ikan bilis + serbuk lada putih + sedikit air + susu cair dairy champ dan kacau rata.. Biarkan betul-betul masak..

4) Masukkan pula mee pasta diikuti dengan bahan-bahan yang digoreng tadi. Kacau sebati..

5) Akhir sekali masukkan daun sadri dan angkat..

Tak tau la kalau-kalau ada bahan yang tertinggal.. Sukatan bahan tu pandai-pandai la agak ya... :)

** Garam tidak diperlukan kerana bahan yang digunakan dah ada yang bergaram.. 

p/s: Lebih kurang macam nak buat mee goreng jugak.. Bezanya cuma susu cair dengan isi ikan tu je.. Ehh, sedap ke pasta ni ehh...? Aku tak pernah lak makan... Pure kampungan betul la aku ni... huhuhu...

4 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

assalam azz..ado gak yang sodap kalau kito jumpo resepi yang podeh macam tu..akak pun baru sojak berblog ni mencubo ikut resepi..sodap lak tu..eh azz..pasata dengan macaroni dan sphageti tak samo ko?..he he akak main bantai samo an yo..

~ Cik Azz ~ said...

Kak Erna>

Waalaikumussalam kak..

Ontah la kak... sey pon tak tau apo bezo semuo tu.. mungkin ghaso ehh samo kot.. tp bontuk yoo lain...

Tokak sey ni tak buleh terimo makanan barat2 ni.. huhu...

noonaQQ said...

wah,kak azz dapur dia kt ci jgk ea..hikhikhik..

noona suka tgok ketuk2 ramadhan tu,suka tgok masak2.. cili padi?? mesti pedas kan? huhuhu.. x tahan sgt dgn pedas.. T_T

~ Cik Azz ~ said...

noonaQQ>

Dapo akak boleh angkat.. Mana2 letakpun takpe... kihh3..

Akakpun tak tahan pedas, so kita makan je mana yg kita mampu.. huhuhu..

Kan.. Ketuk2 ramadhan ni kadang2 kelakar gak tengok... hehe...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »