Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, January 27, 2011

PENANTIAN ITU KADANG2 MANIS, KADANG2 PAHIT

Assalamualaikum...

Pertama sekali aku nak bagitau bahawa kelembapan streamyx kat sini amatlah menjengkelkan... Terima kasih TMnet... Sekian...

ᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥ

Semalam aku dapat sms dari seorang kawan masa sama-sama kerja kat Johor dulu. Beberapa hari sebelum tu, aku memang terlebih dahulu telefon dia, sekadar untuk bertanya khabar tapi panggilan aku tu tidak berjawab. Jadinya akupun ambil keputusan untuk hantar sms je bertanya khabar, dan baru semalam dia membalas sms tersebut. Takpe, aku faham situasi kawan-kawan aku yang sibuk menguruskan rumahtangga masing-masing. Alhamdulillah...

Bila aku dapat je sms tu, terus aku telefon dia. Aku lebih senang dengan cara begini sebab dapat bertanya khabar secara langsung dan mendengar suara dia. Maklumlah, bukannya selalu kami berhubung. Kadang-kadang aku tanyakan khabar dia daripada kawan-kawan yang lain, dan begitulah sebaliknya. Apa yang penting, persahabatan kami terus terjalin. Alhamdulillah...

Mula-mula aku tanya, dia tak kerja ke.. Ye la, sebab dia jawab panggilan telefon aku tu kan... Lepas tu dia bagitau yang dia dah berhenti kerja dan aku tanyalah kenapa berhenti. Nak tau tak apa dia jawab?? Dia kata dia dah nak bersalin bulan tiga(March) nanti...!!! Haaaa...!! Serius, aku terperanjat bercampur gembira dengan berita kehamilan dia tu. Aku memang tak tahu yang dia tengah mengandung sebab takde siapa yang bagitau. Mungkin dorang sengaja nak rahsiakan. Tak kisah la, janji dia dah mengandung. Alhamdulillah...


Dia kata bila dia tau je dia mengandung, terus dia berhenti kerja. Syukur sangat-sangat sebab penantian dia selama lebih daripada 12 tahun untuk mendapatkan seorang zuriat kini sudah berhasil. Betapa sabarnya dia dan suaminya menunggu kehadiran seorang anak. Seronok betul aku bila dengar suara kawan aku tu yang penuh dengan keceriaan. Terharupun ada jugak ni.. huhuhu...

Dia pernah disarankan oleh kawan dan orang di sekelilingnya untuk mengambil anak angkat. Namun, dia dan suami masih mahu mencuba. Akhirnya, mereka mengambil keputusan untuk melakukan permanian berhadas seperti yang kebanyakan orang buat tu la. Kos untuk rawatan tu memang agak tinggi la. Aku tanya jugak kat kawan aku tu berapa dia habis dan dia cakap tak sampai lagi puluh-puluh ribu, baru belas-belas ribu je. Tak kisah la, diapun dah lama kawen, tinggal cuma berdua pulak tu, dan sama-sama bekerja sebelum ni. Aku cukup berbangga dengan mereka berdua sebab tidak saling salah menyalahkan dan mampu bertahan untuk terus bersabar. Alhamdulillah...

Sebelum mematikan talian telefon, aku sempat berpesan kat kawan aku ni supaya sentiasa berhati-hati. Semoga penantiannya selama lebih daripada 12 tahun ini berakhir dengan kegembiraan. Ya Allah, kau permudahkanlah dia untuk melahirkan anaknya nanti. Berikanlah dia kekuatan serta kesihatan yang baik samada dari segi mental dan fizikal dalam mengharungi saat-saat getir itu nanti. Semoga kedua-dua ibu dan anak selamat dan sihat hendaknya. Amin...

ᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥᴥ

Teringat pulak aku dengan seorang kawan yang lain yang dahulunya turut mengalami masalah yang sama. Tak tau la apa kisah seterusnya hidup kakak yang seorang ni. Dia dah berkahwin hampir 18 tahun tapi takde anak. Dia dah lakukan macam-macam kaedah namun takde kesannya. Dia selalu diugut oleh suaminya yang mahu berkahwin lagi satu tapi kakak tu kata dia tak nak bermadu dan lebik baik dia bercerai. Namun si suami tak nak pulak ceraikan dia. Dah la tu, suaminya pun tak mahu menghadirkan diri untuk menjalani rawatan. Suami dia tak nak mengaku yang dia takde masalah dan menyalahkan kakak tu sebab tak boleh mengandung..

Kesian, memang kesian bila dengar kakak tu bercerita tentang masalah dia. Boleh dikatakan setiap hari dia melepaskan masalah kat kami. Sambil buat kerja kejar line yang bergerak, sambil tu jugak dia bercerita. Apa yang kitorang boleh buat selain dari menyabarkan dia. Kalau menangis tu, jangan kira la. Saban hari wajahnya mendung je. Dia nak ambil anak angkat tapi si suami tak mahu. Suaminya hanya tau menyalahkan dia je. Aduhaaaii..., kenapalah kejam sangat si suami ini ya...

Entah apalah nasib kakak tu sekarang. Aku cuma mengharapkan agar dia telahpun mempunyai anak walaupun cuma seorang agar dia tidak terus dijadikan sasaran untuk suaminya melepaskan geram...

Aku kata: Ada orang yang teringin nak punya anak sendiri tapi tak dapat-dapat. Ada pula orang yang sudah punya anak tapi anak itu ditendang, dibuang dan dibunuh kejam. Ada juga yang punya anak namun anak itu tidak diberi perhatian..

12 Tukang Tembak:

Miecyber said...

Lamanya penantian 8 dan 12 tahun itu...

Mesti ada hikmah di sebaliknya...

Jet Li jadi warga Singapura

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Ada kawan makcik dulu pun cam tu.10 tahun menunggu, baru dapat cahaya mata, bila dah dapat sekali, lepas tu berderet. Rezeki Allah SWT nak bagi, lambat atau cepat je.

kakpah said...

alhamdulillah. Dapat juga akhirnya. Kalau Allah dah nak bagi tu, DIA akan bagi. Kita ni lah yang nak kena sabar. Cucu kpah no satu dah enam tahun mak/ayah dia kawin baru dia lahir.

kak Erna said...

azz..alhamdulillah..rezeki tu..
tahniah untuk dia kan..
azz..boto..yang susah.kemain teringin..yang sonang..main campak2 buang2 yo..aduhai..sodeh..sian amek ngan BB yang lom tau apo2 tu..

~ Kak Azz ~ said...

Miecyber>

Penantian 12 tahun dan 18 tahun, bukan 8 tahun.... hehe.

Betul tu, hikmah yg kita sendiri tak jangkakan..

~ Kak Azz ~ said...

Cik Ina>

Kann.. Rezeki tu dari Allah tu, kena la usaha dulu utk dapatkannya... Dan sabar...

~ Kak Azz ~ said...

Kak Pah>

Syukur alhamdulillah... Mujurlah kawan saya ni suami isteri jenis penyabar dan tahan dengan kata2 orang sekeliling...

~ Kak Azz ~ said...

Kak Erna>

Alhamdulillah kak...

Tu la kan... Ponek2 mengandung, bawak poghut sano sini, pehtu dibuang ehh anak tu.. Apo punyo manusio la gak ehh tu... Sodih tengok oghang buang2 bayi ni...

zih@n said...

Alhamdulillah...lma tu tgu..

~ Cik Azz ~ said...

Zihan>

Alhamdulillah... Memang lama sangat dan hari ni dia dah selamat melahirkan seorang anak perempuan melalui pembedahan.. Syukurlah kedua2nya sihat...

fiey zara malaiqa said...

hurmmm..jadi teringat kisah nabi zakaria :)

dah follow sini.

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

fiey zara malaiqa>

:-)

Thanx ya follow...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »