Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, February 6, 2012

Laju masa membeli, maka laju jugak la masa membayar...

Assalamualaikum....

Laju masa membeli, maka laju jugak la masa membayar...

Kalau siapa yang ikuti blog aku ni, tentu dia dah tahu betapa aku tersangatlah jarang keluar berbelanja kecuali membeli barangan dapur untuk mak aku. Itupun sebulan sekali je, dan kadang-kadang dua bulan sekali baru keluar. Malas la nak keluar selalu kalau setakat nak window shopping. Buat buang masa, buang tenaga dan buang duit je. Sebab tu, kumpulkan semua benda dan setelkan masa keluar nanti... 



Kat tempat aku ni takde giant atau tesco dan seumpamanya. Yang ada cuma TF dan Tunas Manja je. Tapi disebabkan dah biasa dengan TF, maka kami memang akan tuju kat situ je la.. Lagipun tempat parking dia agak luas sikit. Cuma bila jalan sesak tu, agak susah jugak nak keluar ke jalanraya masa nak balik tu sebab kena melintas dan kereta yang lalu-lalang bukannya nak bagi kerjasama. Masing-masing menonong je memandu laju, tambahan pulak jalan agak lurus di situ. 

Dan disebabkan itu juga, segala urusan kat dalam bandar, kena selesaikan dahulu sebelum pergi ke TF ni. Kiranya lepas je beli barang kat sini, terus je balik dengan ikut jalan dalam. Maknanya, tak perlu dah nak melintas jalan untuk ke bandar. Just menyusur ke kiri je, ikut arah nak ke Kuala Lipis tu, then lepas tu masuk la kat jalan sebelah kubur cina tu.. Masalah kat jalan dalam ni cuma satu je iaitu terlalu banyak bumper sebab dah masuk kawasan perumahan.. Kadang-kadang tersagat jugak la lantai kereta tu... huhuhu... Kadang-kadang buat-buat angkat ponggong, konon-kononnya nak kurangkan bebanan tak nak bagi kena sagat.. hahaha...




Selalunya bila sampai je kat sini, masing-masing dah tau mana nak tuju. Kalau aku, walaupun dah biasa, kena buat senarai barang jugak. Kalau tak buat, nanti terbeli benda yang dah ada kat dalam kabinet. Manakala mak aku pulak tempat yang dia akan tuju sudah semestinya tempat sayur. Kadang-kadang pelik jugak aku dengan mak aku ni. Bukan apa, dia dah beli sayur kat pekan sari dah, tapi bila sampai je sini, dia cari sayur lagi. Selalunya dia beli kobis la sebab kobis tu kan tahan lama. Dan kitorangpun memang suka makan sayur-sayur ni terutama sekali kangkung, kobis dan kacang panjang.. ehehh..


Aku selalu beli jagung tu je.. Yang lain-lain tu beli yang dah siap pack.. Itupun cuma beli nugget je.. Mak aku marah kalau beli makanan segera ni banyak-banyak... huhuhu..


Barang-barang kering ni kadang-kadang bukannya nak guna terus. Saja je buat stok sebab adik-adik aku selalu balik. Macam biskut-biskut tu, aku bukannya makan sangat tapi aku masukkan jugak dalam senarai sebab ingat kat anak-anak buah. Kesian kalau dorang balik sini takde apa nak dikudap..

Lagipun kat sekitar rumah aku ni harga barang agak mahal. Nampak la perbezaan dia dalam beberapa sen. Kalau beli banyak, dah jadi berapa dah, kan.. Macam butter, kalau kat sini perbezaan harga seketul butter tu hampir seringgit. Mana larat nak beli kecuali terdesak. Tu yang kumpulkan sikit-sikit beli kat TF tu. Kena tengok jugak la tarikh luput dia.. Itu yang penting selain dari tanda Halal tu..


Ini barangan untuk sebulan lepas. Belum masuk bakul sayur mak aku lagi tu..  Kalau pergi dengan anak-anak buah, lagi la meningkat kos... Dorang main ambil je, lepas tu buat tak tau je.. huhuhu...


Bila kita dah biasa membeli ni, kita dah boleh agak berapa yang perlu kita bayar. Jadi, memang dah sediakan jumlah yang secukupnya. Nanti takde la terkial-kial nak cari duit dalam beg dan melambatkan pergerakan. Orang kat belakang dah ramai menunggu giliran.. Larat ke ko nak tengok orang dok jeling-jeling pandang ko yang dok kais-kais cari duit celah dompet..? Ada jugak spesis macam tu.. Dah la terhegeh-hegeh, lagi mau tarik muka menyombong.. Ko ingat cantik sangat la muka ko buat macam tu.. Piiraaahhh...!!!

Aku tak suka nak terhegeh-hegeh samada semasa membeli, membayar dan memunggah barang. Aku dah biasa kerja kilang, jadi semua kerja kena cepat dan pantas.. Aku tak suka biarkan orang menunggu akibat daripada 'kelembapan' kita.. Bagaimana kita rasa nak marah kalau orang depan kita buat kerja terhegeh-hegeh, begitulah jugak halnya jika kita sendiri buat begitu. Mesti orang belakang kita akan bersungut jugak..

p/s: Masa nak bayar kat kaunter tu, tak payah la nak bajet cun dok betulkan rambut yang jatuh kat jendol tu ke, ataupun dok belek-belek tudung yang melilit satu badan tu.. Fokus je kat mesin duit tu.. Takut nanti cashier tu kira dua kali pulak... :-)

6 Tukang Tembak:

Za said...

hehehehe....best nya dh beli brg dapur.it time to eat :) bah sikit jagung....

Acik Erna said...

azz..elok banyak e tu azz..akak jarang beli banyak2 dah dok seromban ni..dulu masok dok kuaters klia menag macam tu lah sekali boli..ponoh troli..kek sini..kodai dokek..agak2 dah nak habih poi yo kodai..

kyo_9 said...

pergh..
cam nk bukak kedai jer bila tengok gambar troli tuh..

~ Cik Azz ~ said...

Za>

Best masa membeli je tapi tak best masa membayar... ehehh...

Ambik la jagung tu.. Memang buat untuk Za pun.. :-)

~ Cik Azz ~ said...

Kak Erna>

Kek sinipun banyak kodai kak.. Tapi tu la, hargo ehh agak mahal sikit.. Tu yang bilo keluar tu, boli banyak2 buek stok..

~ Cik Azz ~ said...

Kyo_9>

Kadang-kadang malu jugak nak jawab bila cashier cakap macam tu.. Dorang tanya, akak bukak kedai ke..? Huhuhu..

Akak jawab takde la, ni stok untuk 3 bulan.. kehh3..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »