Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, April 11, 2012

Memandai-mandai je, kan dah tak jadi... :D

Assalamualaikum...

Memandai-mandai je, kan dah tak jadi... :D


Beberapa hari lepas, aku ada mencuba buat coklat.. Konon-kononnya nak buat homemade coklat la.. Memandangkan coklat masakan masih ada stok dalam peti sejuk, maka akupun dengan terujanya cuba la mencairkan coklat tadi.. Bukan main lagi gunakan teknik boiling.. hahaha... 




Lepas tu, terus je tuang kat dalam acuan/mould yang baru dibeli masa ke bandar buat treatment gigi hari tu.. Masa tu, semua benda aku beli, baik coklat sebenar, pelbagai jenis mould, buku masakan, bahan untuk buat kek/biskut dan sebagainya.. Ranap dalam dua ratus lebih.. huhuhu... Kalau tak buat praktikal dari sekarang, memang sia-sia je la pelaburan tu nanti.. :D




Aku cuba la ikut cara yang aku jumpa kat satu blog ni.. Tapi... Tapi... Tapi.., orang tu gunakan coklat yang sebenar untuk buat homemade coklat ni sedangkan aku pulak memandai gunakan coklat masakan.. Pertama kali buat, cair je coklat aku tu, so, macam mana nak keluarkan dari acuan dia, ya tak..? 




Lepas tu, dengan bersungguhnya, aku kaut/cungkil balik semua coklat yang ada dalam setiap biji mould tu dan tambah lagi sedikit coklat bar dengan tujuan untuk memekatkannya.. Boiling lagi sekali.. Gigihnya aku, kan.. hahaha... Okay la, lepas tu keras la sikit... Masalah yang sama timbul bila coklat tu tetap susah dan tak mahu keluar.. Ketegaq betoiii...



Akupun apa lagi, mula la cungkil coklat yang keras macam batu tu.. Dapat la beberapa ketul tapi bila digigit, makaiiihhhh..., punya la liat... wakakakakaka... Padan muko den... Siapa suruh memandai-mandai tukar resepi, kannn... Lepas tu, habis semua coklat tu aku cungkil dan masukkan dalam satu bekas dan simpan balik dalam peti sejuk.. Nanti bila nak buat kek coklat yang memerlukan topping, aku keluarkan la balik.. kehkehkeh...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hari Sabtu yang lepas, akupun mulakan membuat homemade coklat ni dengan menggunakan coklat bar yang sebenar.. Masa ni anak-anak buah ramai kat rumah, so, ada la tukang makan coklat tu nanti.. Aku buat coklat biasa je dulu, takde dah nak letak badam bakar.. Takut jugak kalau tak menjadi lagi... hehehe...




Aku ikut langkah yang sama, macam kat blog yang aku tengok tu.. Masukkan mould yang dah siap diisi coklat tu ke dalam peti sejuk selama lebih kurang tiga minit atau sampai keras.. Memang betul la, sekejap je dah keras.. Takde la macam coklat yang mula-mula aku buat tu.. Sampai dua haripun masih lembik dan cair.. hahaha...


Masih ada tanda harga lagi tu... RM2.90 untuk satu keping acuan...


Dan, proses untuk mengeluarkan coklat dari mould juga amat la mudah.. Tak payah dah nak main cungkil-cungkil dengan garfu... kehkehkeh... Ingat senang ke nak mencungkil coklat tak jadi tu.. Lenguh dan sakit jari aku, tauuuu... ehehh...


Dan, inilah hasilnya... Amat berpuas hati.. :D


Coklat ni aku bahagi dua.. Satu bahagian aku bagi kat abang aku... Anak-anak dia yang duduk U tu ada balik, so, dapat la dorang merasa.. Abang akupun suka gak coklat tu. Siap tanya wife dia, beli kat mana coklat tu.. Kombang-kompih sokojap idong den... hehehe... 

Sebahagian lagi aku tinggalkan kat rumah ni untuk anak-anak adik yang ada kat sini waktu tu.. Dorang kata sedap.. Mak akupun suka gak rupanya.. Tapi aku cuma makan seketul je.. Tak boleh nak makan banyak-banyak sebab rasa mual.. Lain kali nak letak hazelnut kat dalam coklat tu.. So, takde la banyak sangat coklat yang digunakan..


Berlakon je ni.. Konon-kononnya berebut la.. hahaha...


Budak-budah ni pandai demand jugak.. Dorang kata nanti buat la coklat kaler pink yang rasa stoberi tu.. Aku cakap, nanti buat la.. Coklat putih dengan coklat perisa stoberi memang aku dah beli dah.. Tapi tak boleh la buat sekaligus.. Tunggu lain kali dorang balik, baru aku buat.. ;)

p/s: Semalam aku cuba buat bahulu gulung, tapi tak menjadi.. Melepettttt je... Takpe, lain kali cuba lagi... :D

18 Tukang Tembak:

Yunus Badawi said...

Lain kali kalau buat tu buatlah lebih sikit. Bolehlah bagi saya dan adam cuba ... hehehe

Acik Erna said...

azz..akak lom cubo buek cekelat wlaupu acuan e dah lamo boli..sudah he..akak buek agar2 gunakan kan acuan tu..he he

Angah said...

oho...raya tahun ni bole amik order le ek...

APAN said...

usaha tangga kejayaan...betuah bakal suami nanti...dpt mkn coklat di masa lapang :)

Karukord Jagau's said...

alaaaa.....nk la rasa....huhhu

With Julia said...

bguslah kak azz...x pernah berputus asa wpun tukar resepi sendiri pada awalnya...akhirnya menjadi gak...terliur neh babay julia nak mamam cokolat dari semalam lagih...meh sikit :D

bella hamzah said...

wah rajinnya buat coklat yum2

kyo_9 said...

pergh..
boleh jadi isteri mithali nih..
dahsyat2~~

~ Cik Azz ~ said...

Yunus Badawi>

Jauh bebeno nak hantar sana.. haha...

~ Cik Azz ~ said...

Kak Erna>

Tu la.. Pehni kok sey tak buek coklat dah, buleh gak gunokan acuan tu utk agar2.. hehe..

~ Cik Azz ~ said...

Angah>

Ater, siapa aje yang nak mengodernya tu... huhuhu...

~ Cik Azz ~ said...

APAN>

Chaiyo3... Tak cuba mana nak tau, ya tak..?

Hamboiiihh3... stetment mengalahkan orangtua skang ni ehh... :D

~ Cik Azz ~ said...

Karukord Jagau's>

Kena la buat sendiri.. hihihi....

~ Cik Azz ~ said...

With Julia>

Itu semangat nak mencuba namanya.. Bila semangat dah luntur nanti, satu apapun tak jadi... haha...

Sian baby Ju.. Nanti soh hubby Ju beli coklat ehh... :)

~ Cik Azz ~ said...

Bella Hamzah>

Ni bukan rajin, tapi semangat nak mencuba...

Kalau rajin kena buat selalu.. hikk...

Thanx ya sudi singgah dan komen.. :-)

~ Cik Azz ~ said...

Kyo_9>

Mudahnya nak jadi isteri mithali dengan hanya membuat coklat.. :hoho

Zatil Hulwani said...

sist...wat la tutorial nk wat coklat nih..huhu sy cari resepi susah betul...kalau bole amik la pict bahan-bahan yg sist guna..senang nk cari n apply...plzz..huuu

.::: Princess MOMOY :::. said...

haha...teruja baca entri nih
momoy pun banyak kali nak buat juga coklat nih
tapi tu la. tiap kali nak beli mould memlilih sangat nak kiut bagai

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »