Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, April 2, 2012

Minggu yang happening campur pening...

Assalamualaikum...

Minggu yang happening campur pening...

Kalau diikutkan, dah lama dah nak buat entry ni.. Tapi kesibukan (ek elehhh...) melampau menghalang niat tu.. Di samping itu, kemalasan akibat mood yang huru-hara melengkapkan lagi tahap kelembapan hormon... kehkehkeh...

Secara ringkasnya, minggu lepas adalah minggu yang happening campur pening.. hahaha..

Hari Jumaat yang lalu (24/3/12), kakak aku ada balik sini.. Dia saje nak balik sebab nak jenguk mak. Ye la, kitorang kat sini asyik tak jadi je nak pergi rumah dia kat Nilai tu, tu yang dia balik sini tu.. Dia balik dengan suami dan anak sulung dorang. Abang ipar aku tu bukannya sihat sangat.. Tu yang anak dia ambil alih memandu tu.. (berapa banyak tu daaaa....)

Yang bestnya, kakak aku ni rajin memasak dan bawak pulak udang galah bersepit biru tu.. Dah berkurun tak makan udang besar-besar ni.. Penyakit tolak ke tepi dulu maaa.. Udang galah tu kasi ngaapp dulu laaa... hahaha... Dulu-dulu masa kakak tu baru kawen, memang selalu jugak dia bawak balik udang besar ni.. Memang dia je la yang rajin bawak balik lauk mewah camni.. Lagipun abang ipar aku tu jenis yang tak kedekut dalam soal makanan ni.. Janji masak sendiri maaa... :D


Udang besar duduk kat bawah... Penyepit habis kena kerat... 


Gulai lemak cili api dengan hirisan pucuk daun asam keping....


Lepas menggulai udang, kakak menggulai pulak ikan baung yang dicampur dengan rebung.. Kebetulan adik aku ada balik dan gulai ikan baung ni memang peberet dia, so, laju je la dia makan.. Aku dah agak muak sikit nak makan gulai ikan baung ni.. Aku cicip sikit je.. Selebihnya aku makan rebung... Sekali lagi penyakit tolak ke tepi... hahaha...


Hambik kau... 
Satu periuk besar gulai ikan baung dengan rebung ni...


Esoknya, kakak aku balik semula ke Nilai tapi adik aku ada lagi.. Anak sedara yang lepas SPM tu pun ada balik jugak.. Sebelum tu aku dah buatkan sebiji kek coklat untuk anak buah yang SPM tu sebab dia dapat keputusan yang agak baik...


Kek coklat berbadam.... 


 Lepas tu, aku buatkan pulak donat untuk dorang.. Dah berkurun aku tak mendonat.. Donat ni aku buat secara ekspress.. Dah tengahari baru aku adun.. Tak sempat nak tunggu dia naik sangat sebab anak buah dah nak balik naik bas.. Bekalkan dia sikit donat ni.. 

(Bila sampai kat kawasan asrama, anak buah ni call mak dia bagitau yang dia kecurian, mungkin semasa dia sedang ambil wuduk kat surau berhampiran asrama. Dia tinggalkan beg sandang kat luar toilet sebab masa tu dia kata takde sorang umatpun yang kelihatan.. Maklum la, dia ni budak lagi.. Dia fikir tak kan orang nak mencuri kat dalam surau.. 

Semasa nak membayar duit beli air baru dia perasan yang duit dia habis semua kena songlap.. Ranap dalam 200 hengget.. Kesian betul kat dia.. Mujur ada bekal donat dengan bekal nasi + tomyam yang dia bawak balik.. Dapat la cover untuk makan malam tu..)


Donat...


Tak larat dah nak sambung cerita.. Ada lagi kisah minggu lepas iaitu masa aku balik ke Nilai.. Lain kali je la cerita.. Itupun kalau tak terlupa laa... hikk... 

p/s 1: Tertunggak entry takpe sebab konpem tak akan dapat surat saman.... ehehh...
p/s 2: Mudah-mudahan perut pencuri duit anak buah aku tu tak meletop kepanasan... :-)

8 Tukang Tembak:

Angah said...

wahhh hujung minggu yang meriah, seronokkan?

Acik Erna said...

nak tunggu cito balik ponajih lak..he he

With Julia said...

kak sedap yer gulai ikan baung tuh ngan menu yg lainnnn uwaaaaaaa mengidam sudah...juju x leh tgk pic makanan melayu mesti meleleh...akak nak rezepi gulai ikan baung buleh? :D

~ Cik Azz ~ said...

Angah>

Bukan takat seronok je.. Malah beronok-ronok.. haha...

~ Cik Azz ~ said...

Kak Erna>

Tak tau la samado nak masukkan ke tak cito pasal tu kak.. hehe..

~ Cik Azz ~ said...

With julia>

Alaaahaii.. siannya mak buyung ni... huhuhu.. Nanti cuba la cari menu ikan baung tu kat restoran rebung chef ismail tu Ju..

Pasal resepi tu sama je dgn gulai ikan yg lain.. Cili api + kunyit hidup + santan + garam secukup rasa.. Takde letak bawang merah or bawang putih or bawang besar tau...

Irfa said...

alamak tergoda tgk udang dalam periuk itu..mesti sodap ;)

dalam surau pun nak mencuri.tak patut sungguh

~ Cik Azz ~ said...

Irfa>

Opkos la sodap.. Sebab masakan dari pakar.. hehe..

Kann.. Jahat sungguh orang yang mencuri tu.. huhuhu...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »