Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, August 31, 2012

Macam mana nak tolong dia ehh...??

Assalamualaikum...

Macam mana nak  tolong dia ehh...??

Macam mana kita nak tolong kawan kita yang hidupnya agak susah dengan suami yang tak bekerja dan panas baran..? Lepas tu kawan kita tu tidak dibenarkan langsung untuk berhubung dengan keluarganya sendiri. Si suami seakan mahu memutuskan perhubungan dengan keluarga pihak isteri..

Ini yang terjadi kat seorang kawan aku.. Kawan yang sama-sama bekerja kat JB dulu.. Dari apa yang aku dengar, suami kawan aku tu masih lagi angkat tangan pada isteri dia.. Dan kawan aku tu seakan-akan takut kalau terserempak dengan sesiapa yang dia kenal termasuk saudara-mara dia sendiri..

Kalau terserempak sekalipun, dia seolah-olah ingin melarikan diri.. Mungkin dia malu dengan keadaan dia sekarang.. Ya la, dulu dia cantik dan menjadi rebutan.. Tetapi kini dia dah jauh berbeza.. Mungkin sebab terlalu banyak menderita dan makan hati telah menukar fizikalnya menjadi kurus dan kulit putih gebu dia turut menjadi gelap.. Itu yang diceritakan oleh seorang kawan masa dia terserempak dengan dia secara tak sengaja...

Ataupun mungkin juga dia sudah diberi amaran oleh suaminya agar tidak membuka mulut.. Sedangkan masa bercinta dulu, kawan aku tu nak senyum kat lelaki lainpun dah kena marah... Apa lagi sekarang bila kawan aku tu dah jadi hak mutlak dia.. Rumah dan kereta yang dibeli suatu ketika dulu kini sudah terjual.. Kini mereka menyewa entah kat mana.. Berapa la sangat gaji bekerja kat kedai textile.. Mana cukup untuk menampung kehidupan seharian jika dia seorang je yang bekerja.. Mana dengan anak dua orang yang masih sekolah rendah lagi.. Dengan segala bil yang perlu dilangsaikan.. Nak bayar sewa rumah lagi... Aduhaiii...

Walaupun adik-beradik ramai, namun sampai bila mereka nak membantu..? Lain la kalau adik-beradik tadi bergaji tinggi.. Even bergaji besar sekalipun, mana mungkin mereka dapat menolong sepanjang masa sebab mereka juga ada kehidupan sendiri yang perlu diuruskan..

Sejak kebelakangan ni, aku asyik teringat kat kawan tadi.. Nak contact dia, tak tau macam mana.. Kalau dia bagi nombor contact sekalipun, aku tak yakin dia boleh menjawab segala panggilan yang masuk.. Silap haribulan dia makan penampar suami dia lagi ada... Aku tanya pada sepupu dia dan mintak no enpon dia jika ada.. Tapi sepupu diapun tak tau... Kalau dapat nombor akaun dia, nak jugak aku bantu sikit-sikit.. Tapi takut pulak kalau-kalau suami dia dapat tau.. Kawan aku tu dah la jenis takut kat suami.. Susah kalau dapat pasangan yang cemburu melampau ni.. Dah la cemburu tahap gaban, pastu panas baran lak tu... 

Macam mana nak buat ehh...? Kita nak bantu dia, tapi kalau dia sendiri membatukan diri dan tak mau bukak mulut, macam mana kita nak tolong..? Ada sesiapa nak beri pandangan tak..?




p/s: Sayang apanya kalau isteri tu dijadikan punching bag.. Gila punya suami.. Macam tu ke sikap seorang suami yang faham erti kemerdekaan...?? 

3 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

Susah azz.nanti kok suani dia tau lagi terok dii kono bntai.

Norashiqin Kamaruzaman said...

alahaii ape la nasib dia ye....kesian nye...urmm...mintak jauh :sejuk

Tinta Lana said...

Salam.

Parah jugak kes ni.

Sebab tu saya cadangkan talian NUR kak. Dalam kes kawan akak ni..bila dah dalam ketakutan..walaupun ada jalan keluar macamna sekalipun, tpi sbb takut, dia susah dan tak tau, tak nampak nak kena buat apa.

Akak boleh buat aduan sebenarnya bagi pihak dia. Bagitau apa yang akk syak ni..kalau ada bukti, lagi bagus. Kalau tak pun, NUR tahu tindakan macamna yg patut diambil seterusnya. InsyaAllah..saya pun taktau macamna nak bantu..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »