Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, October 14, 2012

Nak sauk benda lain, tersauk benda lain.... ehehh...

Assalamualaikum...

Nak sauk benda lain, tersauk benda lain.... ehehh...

Hari tu teringin nak makan buah rambutan yang baru mengkal... Asyik la dok tengok kulit rambutan tu bersepah atas tanah dicampak dek tupai, tu yang rasa tercabar tu.. Mana aci dia yang bedal dulu rambutan tu, kan... hehehe....

Lepas tu, mula la ambil galah.. Jolok la ranting yang ada rambutan tu, pastu ketip la dengan gunting kat hujung galah tu.. Memandangkan ranting yang ada buah tu betul-betul atas kolam ikan keli, maka ranting itupun jatuh la ke dalam kolam tersebut.. Keceburrrrr bunyi dia... *sila imejin... hehe...

Jenguk dalam kolam, takde pulak nampak buah tu.. Ni sah-sah jatuh kat dasar kolam ni.. Lantas, terus la ambil sauk dan mula la menyauk.. Teringin nak makan punya pasal, sanggup bersusah-payah... Ngalahkan orang ngidam... kehkehkeh...

Sauk punya sauk, dapat la... Lepas tu angkat la sauk tu... Apsal berat semacam je sauk ni.. Alih-alih bila tengok, laaa..., rupa-rupanya tersauk sekali dengan seekor ikan keli yang bersaiz sederhana.. Wahhh, ini sudah bagus ni.. Nak sauk satu benda je, tapi tersauk sekali benda lain.. Rezeki la tu kan... Kalau ikutkan, bukan senang nak sauk ikan keli ni kalau air kolam tu penuh.. Dorang ni pandai menyelamatkan diri... Kalau nak makan ikan keli ni, kena keringkan dulu air kolam tu.. Kalau tak, berpeluh la ketiak nak dapatkan sekor... hahaha...




Ingatkan nak ambil keli tu sekali nak buat lauk.. Lepas tu fikir balik, malas la pulak nak mengisahkan keli ni.. Lagipun lauk lain masih ada lagi.. Kang kalau ambil, takde siapa yang nak makan... So, ambil keputusan lepaskan balik keli tu ke dalam kolam.. Maka, hidup la keli tu dengan aman damai serta gembira bersama keluarga dan kawan-kawannya... muahahahaha....




p/s: Sekian sahaja cerita pasal sauk ni.. Ehh, ni cerita pasal sauk ke, pasal keli ke, atau pasal rambutan..?? Hontam saje la labuuuu... Ni la namanya cerita suka-suki... Siapa suka cerita ni, sila la mengekek.. Siapa tak suka, pokok dek ekau la... kihkihkih...

4 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

Pokok dek kau lah he he.tu la satu2 e pokok yang tajk do kek tompek lain.hanya. Ado di negori sombilan yo.azz sekor mano nak cukup azz.sodap tu goreng garing2

Karukord Jagau's said...

ikan keli masak cili sedap tau.
err itu rambutan apa cerita...? tergantung citer psl rambutan tu....hehehee

Angah said...

ini cerita 3 dalam 1 ni...

cHeRyNa PiReS said...

haii...kalau sha dah menjerit dah tu kak azz...makan reti...siang tak reti...pegang pon takut.

mungkin sha lebih suka yg berambut dari yg bersisik...eheemm:P

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »