Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, October 5, 2012

Witches Tongue....

Assalamualaikum...

Witches Tongue....

Lidah ahli sihir mana la pulak ni....
Adehhh....

Ni bukan cerita pasal ahli sihir, dukun ataupun lidah mereka... Ni adalah nama sejenis pokok bunga yang ada kat laman rumah aku... *Cepat aje nak menembak ya.. cehhh...

Pokok ni mak aku yang tanam.. Mulanya pokok ni duduk dalam pasu, macam tak berjaga je. Terbiar, dengan tanah yang cuma setengah pasu dan selalunya tanah tu kering tanda tidak disiram.. Cuma, baru-baru ni je aku ubah pokok ni ke atas tanah sepenuhnya...




Tak berapa lama lepas diubah tu, aku tengok perubahan mendadak kat pokok ni.. Pokok dah mulai subur.. Daun dan tunas baru dah mula keluar bercambah.. Dan baru-baru ni, terkejut aku bila tengok bunganya yang memutih.. Banyak pulak bunga tu.. Tetiba rasa macam berada kat Swiss la pulak.. muahahaha.... *Berangan de amor je laa... ehehh...




Pokok Witches Tongue ini juga dikenali dengan nama Clerodendrum Incisum Macrosiphon, Rotheca Incisa, Rotheca Incisafolia, Musical Note Clerodendron, Morning Kiss Clerodendron... Banyak sungguh nama dia.. Unik pulak tu nama-nama dia...





Dari pemerhatian aku la kan, pokok ni jenis yang tak tahan lama.. Lebih-lebih lagi jika terkena hujan, lagi la cepat dia lunyai.. Macam taugeh, yang mudah lembik jika terlalu lama direndam dalam air.. Ajaibnya pokok ni ialah bila dia nak gugur tu, bunga yang panjang tu akan terjuntai kat jejarum (belasah je bagi nama..) kat tengah tu...

Setakat ni je cerita pasal lidah ahli sihir ni.. Pokok lidah mertua korang kenal tak..? Takpun pokok lidah jin... Kenal...?? 

p/s: Buruk pada nama... Namun cantik pada pandangan mata... Jangan nama je cantik tapi ______... :-)

2 Tukang Tembak:

Angah said...

cantik. angah pertama kali tengok bunga ni...

cHeRyNa PiReS said...

ish...tak pernah tengok nieh. macam mana nak tanam nieh kak azz? rasa macam nak pergi rumah cabut je:P

hehehe...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »