Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, November 6, 2012

Heghot-petot dan heghot-beghot..

Assalamualaikum...

Heghot-petot dan heghot-beghot..

Inilah salah satu contoh masalah bagi tukang jahit macam aku.. Kain yang dipotong semasa beli tidak sekata.. Kalau kain tu jenis plain dan hanya untuk buat kain sahaja, takde la besar sangat masalah dia sebab boleh nampak dengan jelas berbanding kain bercorak.. Namun ianya tetap menjadi masalah jika ukurlilit ponggong kastemer tu bersaiz XXL.. Takut takde lebihan baki untuk keselesaan... Kang kalau pakai kain ketat-ketat takut nanti dikata macam sarung nangka la pulak, kan... hehe...




Jika kain tu sepasang iaitu untuk dibuat baju dan kain sekali, agak bermasalah sikit laa..
Sebab ianya sedikit sebanyak menjejaskan ukuran baju kastemer tu..
Masa ni la mulut serta-merta akan menjadi heghot-beghot... kehkehkeh..

Cuba buat garisan lurus dekat bahagian yang melengkung tu..
Agak-agak berapa inci yang perlu dibuang begitu saja pada bahagian melengkung tadi..?
Banyak tu...
Kecuali kastemer tu orangnya rendah dan kurus, itu tak menjadi hal..


p/s: heghot-petot = bengkang-bengkok, tidak lurus, tidak sekata..
    heghot-beghot = selalunya ditujukan pada mulut yang membebel... ehhh, kan..?

2 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

azz..pueh akak belek nengok gamba ni,,tapi tak boleh nak agak..baco yo la he he..

With Julia said...

hehehhe hbslah sapa htr kain heghot petot kekekke...istilah baru tuh eh kak azz? mmg windu nk baca kak azz ye blog masa ju pantang...now ju dh keje hari2 buleh baca yeyyyyyyy...

p/s bb qaiser ilman kirim salam kt auntie azz :)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »