Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, December 31, 2012

Suka-suki ko je nak rembat, kan...

Assalamualaikum...

Suka-suki ko je nak rembat, kan...

Aku kurang berkenan dengan spesis manusia yang suka-suki je main rembat harta-benda orang lain.. Tak kiralah siapa orang tu, even adik-beradik sekalipun, apatah lagi kaum kerabat yang bau-bau kentut pertalian saudaranya, kenalah hormatkan harta-benda kita.. Dan kitapun kenalah hormatkan harta-benda dorang jugak.. Jangan pulak kita nak orang lain jaga barang kita tapi barang dorang kita main kuis-kuis, sepak macam tu je.. Memang tunggu masa nak kena basuh je la... 

Aku kalau bab harta-benda yang aku beli ni, memang aku jaga betul-betul.. Macam yang selalu aku bagitau, semua benda tu aku beli dengan duit dan duit tu bukannya turun macam tu je dari langit.. Asal tadah tangan je, duit tu turun dan melekat tepat kat tapak tangan.. Kalau macam tu, aku takde la nak kisahpun.. Berapa kali ko nak jahanamkan harta-benda akupun tak apa.. Sesaat lepas tu aku boleh tadah tangan.. Pastu turunlah duit kertas berkepok-kepok dari langit.. Ingat ni drama fantasi ke apa duit turun dari langit...? Fikirlah sikit baii... ehehh...

Kalau dalam keluarga aku, dorang dah boleh faham pe'el aku tang harta-benda aku ni.. Memang aku dah siap sound direct, kalau nak guna barang aku, pastikan jaga betul-betul.. Kalau rasa diri tu tak boleh nak jaga, jangan harap la aku nak bagi pinjam atau guna.. Sebab tu akupun tak suka nak guna barang dorang walapun dorang selalu tukar-tukar gadget yang terkini.. Nak pegangpun aku tak sio, apatah lagi nak guna.. :P

Kalau nak gunapun, aku akan pastikan tuanpunya barang tu ada sekali dengan aku.. So, nanti apa-apa hal yang aku tak tau, aku boleh rujuk kat dia.. Tidak la aku main terjah je.. Buatnya tersilap terjah, harus jahanam harta orang.. Contohnya kamera  mahal dorang tu.. Tak mampu den nak ganti kalau rosak.. huhuhu.. Kalau dah rosak, nanti akan menyebabkan bermasam muka.. Kan tak seronok macam tu... 

Kecuali novel-novel kakak aku, memang aku baca, tapi cuma baca kat rumah dia je la.. Takde pulak aku nak rembat bawak balik ke rumah aku ni.. Entah, rasa macam tak selesa je nak pegang atau simpan harta orang lama-lama... Sebab tu, sebolehnya aku cuba untuk sediakan bajet sendiri untuk beli novel terkini dan terdahulu.. Kadang-kadang bila dah tak cukup bajet tu, mintak la jugak kat mak aku untuk cover.. Bukannya banyakpun, sikit je... Sesekali, apa salahnya, ya tak... ehehh..

Harta-benda aku bukannya banyak manapun.. Cuma mesin jahit, koleksi novel/buku, handphone, laptop dan peralatan memasak aku.. Itu je pun... Oh ya, lagi satu, rumah yang aku duduk ni, sebab duit, masa dan tenaga aku banyak aku habiskan untuk rumah ni walaupun aku cuma sumbang sikit je dari segi kewangan tu.. Okay la tu daripada orang lain yang tak berapa nak menyumbang, kannnn, ehehh... So, pandai-pandai la jaga rumah ni.. 

Kalau orang tu jenis rajin mengemas, buat la rumah tu macam rumah sendiri tapi kalau orang tu jenis pemalas dan pengotor tahap tikus mondok, buat la rumah tu macam rumah orang lain.. Jangan buat macam rumah sendiri, nanti habis jahanam rumah tu... kehkehkeh...

Manusia yang suka-suki main rembat je barang orang ni memang la jenis takde kesedaran sivik.. Elok duduk dalam hutan je, kawan dengan berok.. hohoho.. Termasuk la mereka yang suka rembat selipar orang kat masjid tu.. Si A rembat selipar si B, pastu si B pulak rembat selipar si C.. Begitulah seterusnya... huhuhu...

p/s: Dan termasuk juga orang yang rembat pampers anak buah aku masa mandi kat bilik air kat Port Dickson hari tu.. Giler, pampers-pun ko nak sapu.. Sekejapan je dah lesap... Mujurlah ada bawak pampers extra.. Buatnya takde, mau kembang masuk angin bontot budak kecik tu... Akai takdak kaaa...?

4 Tukang Tembak:

The Official Miss CHEKLEEN said...

salam kakazz, azimasabdullah tu bukan akak ke?

Acik Erna said...

Apo yang dibebel an ni azz.macam2 cerito keluar.sebona e.nak cerito pasal apo ni.he he

Fariq Jalil said...

ada yang datang rembat umah kak azz ke?? heheh

Angah said...

memang panas hati kalo barang kita org rembat suka suka hati dia je..sabor je le

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »