Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, April 12, 2013

Aktiviti bila bosan...

Assalamualaikum...

Aktiviti bila bosan...


Semua kita akan merasa bosan bila tiba masanya.. Kadang-kadang kebosanan terlampau akan menjuruskan kita kepada sesuatu perkara yang merugikan.. Bila bosan dah sampai tahap gaban, satu apapun tak boleh nak fikir dah.. Masa ni, mula la banyak hasutan yang datang mencucuk dari pelbagai sudut.. Hasutan ni tak boleh nak dilayankan sangat.. Bahaya... hehh..


Aku ada beberapa cara yang aku lakukan bila dah mula rasa bosan.. Ada orang bila bosan duduk rumah, dia akan keluar merayap tanpa arah tujuan.. Paling tidakpun, dia cari geng untuk bergosip.. Aku tak suka nak buat macam tu.. Takde untung.. Lagi banyak rugi ada la.. hehh...


Bila aku bosan menjahit, aku akan cuba untuk baca novel.. Novel pending masih banyak lagi ni.. hehh..


Bila aku bosan nak baca novel atau buku atau apa saja bahan bacaan (kecuali majalah hiburan), aku akan cuba tengok tv.. Rumah aku takde majalah hiburan. Aku tak benarkan anak-anak buah aku bawak masuk majalah hiburan dalam rumah ni.. Nak baca, pergi baca tempat lain.. Jangan bagi aku nampak.. Kalau aku nampak, siap la aku bebelkan..


Bila aku bosan melayan tv, aku akan mengemas rumah.. Selalunya aku buat waktu malam.. Kalau tak bosan, rumah tak berkemas.. ahakkk... Takde la sampai macam tu sekali... adehh...


Bila aku bosan mengemas, aku pergi siram pokok bunga.. Time bosan je siram pokok bunga.. Bila tak bosan, pokok bunga tak bersiram... huhuhu.. Abang aku ada, dia boleh tolong siramkan.. Sesekali, apa salahnya menolong.. hehh...


Bila aku bosan nak buat semua kat atas ni, aku godek-godek resepi.. Aku masuk dapur dan cuba buat atau masak apa resepi yang aku nak buat.. Kadang-kadang bukannya ada tukang makanpun.. Takpe, buat je. Lepas tu, bagi kat jiran-jiran merasa..


Dan, bila kebosanan dah melampau sangat, aku cari bantal. Tidur lagi bagus daripada berkata yang bukan-bukan... hehh..


Namun setakat ini, kebosanan aku belum lagi sampai ke tahap kritikal. Takde la sampai aku nak lari atau melepak kat rumah orang.. Aku masih mampu duduk dalam rumah tanpa perlu mencari 'hiburan' luar.. Sebab tu aku kurang suka nak tinggal lama-lama kat rumah orang. Rumah aku ni jugak yang best walaupun rumah kampung je.. 


p/s: Ada sesetengah orang tu (tua atau muda, lelaki atau perempuan), asal bosan je, mula la keluar dari rumah.. Entah apa yang dicari kat luar tu pun aku tak tau.. 

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »