Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, June 14, 2013

Buat hal sendiri..

Assalamualaikum...

Buat hal sendiri..


Kita ni kadang-kadang sibuk je nak tahu hal orang lain terutama sekali hal dalam kain.. Kalau dapat singkap kain orang sampai atas, lagi seronok agaknya.. huhu.. Daripada kita sibuk nak jaga hal orang, lebih baik kita jaga hal kita sendiri. Buat kerja sendiri. Tak tau, tanya. Dah tau, proceed. Kerja selesai, hatipun manyak sinang maaa... Cepat siap kerja, cepat mengular.. kehkehkeh.. Silap haribulan, kena buang kerja.. Padan muka siapa...?? Muka ko la.. Siapa suruh mengular.. Dah la kerja makan gaji.. hehh...


(Boleh ambil tahu hal orang tapi hal yang ke arah kebaikan. Contohnya jika orang tu kena dera, miskin terbiar, sakit tanpa ada rawatan susulan dan sebagainya.. Untuk perkara macam ni, kita tidak digalakkan buat tak reti atau buat hal sendiri.. Kena ambil tahu dan tolong setakat yang mampu..)


Okay, itu mukaddimah sahaja ya.. ehehh...


Aku ni baru je selesai buat kerja yang dah berzaman aku tak buat. Kesian kat pokok-pokok bunga aku ni. Masa beli bukan main teruja lagi. Bayar je berapa harga yang diletak. Lama-lama buat tak reti je sampaikan ada pokok yang hidup segan, mati tak mau. 





Ada juga pokok yang macam watak dalam citer hindi. Dah mati tapi boleh hidup lagi untuk second round. Boleh gitu.. hehehe.. Kalau dah pokok tu jenis ada ubi, memang la daun macam takde atau macam nak tak nak je nak hidup tapi ubi dia masih lagi bernafas dalam lumpur.. haha..





Kadang-kadang semangat tu takde nak buat kerja-kerja menjaga pokok bunga ni. Mujurlah aku join grup yang bersangkutan dengan pepokok ni. Tu yang ada semangat sikit tu bila tengok gambar yang di-post oleh kawan-kawan kat grup tu.. Seronok tengok pokok bunga dorang cantik-cantik je.. Gemuk-gemuk lak tu.. Tak macam pokok bunga aku. Kurus kering tak cukup makan.. huhuhu...




p/s: Ubah tempat, semai yang baru, trim, tambah tanah, siram, kutip batu bata dan susun = peluh mencurah-curah = exercise = \(^__^)/

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »