Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, June 18, 2013

Kali Pertama...

Assalamualaikum...

Kali Pertama...


Kali Pertama ni merupakan gabungan cerpen yang dihasilkan oleh beberapa orang blogger. Aku sebenarnya tak tau sangat aktiviti para blogger lain ni sebab aku memang jarang blogwalking.. Tapi hari tu aku ternampak kawan blogger aku iaitu Sha upload gambar buku Kali Pertama ni dan akupun tanya la dia samada buku tu novel yang dia hasilkan. Menurut Sha lagi, cuma ada satu cerpen je yang dia punya yang dimasukkan dalam buku ni..




Maka, akupun cakap la kat Sha yang aku nak beli buku ni dengan dia sebab aku memang tak tau mana nak cekau buku ni. Sebagai kawan blogger, akupun nak jugak bagi sokongan kat Sha sebab aku tau dia memang ada bakat dalam menulis. Boleh cuba baca entry dia kat blog dia ni..




Akhirnya, buku tu sampai kat tangan aku. Terus-terang aku cakap, aku cuma baca cerpen yang Sha tulis je. Cerpen lain tu aku tak bacapun sebab aku tak kenal dorang tu.. Mungkin akan dibaca di lain kali.. 




Sha punya cerpen bertajuk Bunga Tiga Kelopak. Aku sendiri tak faham kenapa dinamakan dengan nama sebegitu. Kisah berkisar tentang kehidupan seorang budak perempuan iaitu Nina yang sedari kecil lagi sudah didedahkan kepada bola sepak oleh ayahnya.


Aku suka dengan cara penceritaan yang ada dalam Bunga Tiga Kelopak ni.. Sedikit sedih bila Nina kehilangan ibu dia.. Lucu bila baca kisah Nina belajar mengeja.. Gelak aku baca bila Nina menyebut perkataan yang tidak sepatutnya.. Ayah Nina kata kalau Nina sebut perkataan tu depan ibu dia, nanti mesti kena cubit.. Dah namanya Nina tu masih kanak-kanak, mesti la dia nak tau apa benda la perkataan kat stadium yang dia dengar tu..


p/s: Aku rasa cukup la kot sampai sini je mengenai buku Pertama Kali ni. Tak reti aku nak cerita lebih-lebih.. Kalau nak tau lebih mendalam, silalah beli sendiri dan baca sendiri jugak.. heeeeeee...

3 Tukang Tembak:

sinuha said...

Wah, Bestnya. Menarik2x.

Nora Karim said...

eh menariknya ada buku yang buat kompilasi cerpen blogger... tahniah sha dan yg lelain tu...

Tinta Lana said...

Assalamualaikum.

Nampak buku, laju je saye,kih3.

Berapa ringgit kak azz? buku ni mmg kena beli mlalui blogger2 yg menulis cerpen tu ke? Kat kdai buku takda?? jawab2, hahahaha

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »