Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, June 24, 2013

Pernah buat tak...?

Assalamualaikum...

Pernah buat tak...?


Gambar kat bawah ni aku copy and paste dari grup yang aku join.. Gambar ni menunjukkan cara nak tanam pokok bunga ros dengan menggunakan keratan batang dan kemudiannya dicucukkan kepada kentang.. 




So, petang tadi akupun cuba la buat kaedah macam ni. Kelmarin aku dah kerat dah batang pokok ros kat rumah abang aku. Lepas tu, semalam ada jiran depan rumah ni baru je trim dan kerat pokok bunga ros dia. Dia buang kat tepi jalan kat depan rumah dia. Akupun ambil je la tapi tak dapat nak ambil banyak sebab jiran tu dah bakar dah himpunan keratan pokok ros tu.. Sayangnya laa.. huhuhu.. 


Sementara nak tunggu tanam, kesemua batang ros ni aku rendam dulu dalam baldi berisi air untuk mengelakkan batang tu kecut atau kering..


Bagaimanapun, aku tak ambil gambar projek yang aku buat petang tadi tu sebab aku tak bawa enpon keluar. Nak masuk dalam rumah, nak ambil enpon tu jadi malas la pulak sebab kaki tangan semua dah kotor dan hitam sebab bermain dengan tanah..


Apapun, tunggu je la hasilnya dalam masa seminggu dua ni. Harap-harap hidup la pokok ros aku tu. Keratan batang pokok ros ni kalau tak kena gaya, memang susah nak hidup.. Tak boleh tersentuh lepas dicucuk.. Mungkin sebab tu dicucuk kat kentang bagi kejap untuk mengelakkan batang ros tu bergoyang..


p/s: Tanam ros kampung, baru wangi bau dia.. Ros kacuk ni cantik je lebih tapi bau tarak.. 

3 Tukang Tembak:

With Julia said...

Wauuuu kak azz sgt rajin....x pernah tgk cara tanam pokok bunga ros mcm tuh, sgt unik dan menarik...x sabar nk tgk hasilnya bunga ros pertama kak azz....nanti update tau....syg kak azzzzz :)

p/s tergerak hati umi Qi....bila lah dpt jumpa kak azz ye...rasa nak jumpa sbb lama dh kenai dlm alam maya sis :)

miss ct said...

Assalamualaikum kak azz

wah..tak pernah pula buat mcm tu..apa beza ros kampung dengan ros kacuk?

Angah said...

baru tahu cara nak tanam ros...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »