Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, July 16, 2013

Cara mudah kupas bawang putih...

Assalamualaikum..

Cara mudah kupas bawang putih...


Tak payah guna pisau.. Guna je besen aluminium.. Tapi kena ada dua biji besen yang sama saiz la ya.. Sebab senang nak bergendang kat dapur nanti.. hehe..


Apa-apapun, tengok je video kat bawah ni.. Kalau rajin nak mencuba, silakan.. Kalau menjadi, boleh la kongsi cerita tu nanti.. kehkehkeh...




Jika cara ni berkesan, boleh la gunakan jika nak kupas bawang putih dengan kuantiti yang banyak.. Misalnya nak buat kenduri ke, ataupun nak buat jualan makanan.. Bawang putih ni kalau kupas banyak-banyak dengan pisau, sangat la pedih jari tu.. Aku masa kerja kat kedai makan dulu dah selalu kupas bawang putih ni.. Jari tak luka tapi dia punya bisa getah tu pedih wooo...


p/s: Bila mood malas aku datang, aku ketuk je bawang putih tu dengan anak lesung.. Habis cerita.. haha..

4 Tukang Tembak:

Tinta Lana said...

Goncang gitu je? Cam tak caye,hahaha

Eh, nak cuba la. Tapi rsa mcm tak kan menjadi mcm martha buat. Berapa banyak macam daaaa,keh3.

Bergantung pda jenis bawang putih gak kot..kan kak, :D

sinuha said...

Wah, ini kalau tunjuk tips ni dekat adik mesti dia excited nak tolong kat dapur.

Tinta Lana said...

Kak, nak menjawab soalan ni,hehe.

Ya, saya dah mula ambil tempahan dan..dikenakan bayaran,hehe.

Yang suka2 buat, saya masih tetap buat. Cuma saya utamakan dulu yg buat tempahan. :)

Angah said...

ai....terkejut jiran sebelah kalo gini...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »