Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, July 7, 2013

Keladi ni tak gatal kott...

Assalamualaikum...

Keladi ni tak gatal kott... 


Aku tak pasti samada pokok ni spesis keladi ataupun bukan. Tapi kat sini, rata-rata orang panggil keladi. Tak kira la jenis daun tu macam mana, totap dipanggil keladi jugak.. Layankan aje la sebab dah namanya masing-masing tak tau... ehehh...


Bila aku tanya atok google, ini jawapan untuk keladi ni..  Mereka semua ni termasuk dalam kategori aglaonema.. Takde kena-mengena dengan keladi tapi untuk entry ni, aku teruskan aje la sebut keladi.. hikhikhik... 




Aglaonema boleh menyerap pollutant di udara, bermakna boleh purify the air.. Jadi, siapa yang kat rumah dia ada perokok tegar, eloklah tanam banyak-banyak pokok macam ni.. Biar pokok tu sedut racun rokok tu.. huhuhu...




Tak pasti pulak samada keladi ni jenis berbahaya ataupun tidak. Yang aku tau, ada satu keladi hutan tu yang dikatakan beracun getahnya. Haaa, keladi tu dah habis aku buang dah walaupun daunnya memang cantik. Risau jugak bila anak-anak buah balik sini sebab dorang rajin petik daun pokok bunga aku tu untuk buat sayur masa main masak-masak. Budak-budak perempuan la pulak, kan... Masa kecil rajin main masak-masak.. Bila dah besar, nak masak nasipun malas... ehehh...




Hari tu semua pokok keladi ni terbiar sebab aku malas nak jaga.. Lagi satu, aku hilang mood bila ada orang yang pergi angkat dan alih pokok aku ni kat tempat lain. Lepas tu letak kat tempat panas pulak tu. Lama aku buat tak tau kat pokok ni semua sebab marah dan geram. Aku memang tak suka bila ada orang yang 'kacau' kerja aku. 




Sekarang ni sejak aku join grup tanam pokok tu, aku kutip balik pokok aku ni dan bela semula.. Bila dah naik cantik macam ni, sayang pulak nak buat tak tau je.. So, setiap pagi atau petang, aku akan tengok-tengok dorang semua.. Harap-harap lepas ni jangan ada yang alih pokok aku ni kat tempat lain... 




Pokok keladi yang dalam dua pasu kat bawah ni baru je semai.. Baru je mintak kat jiran sebelah.. Dah lama dah dia nak bagi tapi disebabkan masa tu mood menanam takde, aku biar je dulu.. Tadi tu kiranya pergi tuntut balik la.. hehe.. Pokok diapun dah merimbun dah.. Tu yang dia bagi empat batang tu...




p/s: Gatal keladi boleh dicuci. Lama-lama nanti hilanglah gatal tu. Gatal manusia...? Entah, tak boleh nak komen banyak.. Takut terbalik kena kat diri sendiri.. Haru je nanti.. Lebih baik jaga lidah, jangan bagi gatal dok cakap yang bukan-bukan.. huhuhu...

1 Tukang Tembak:

sinuha said...

oh, x sangka pulak pokok keladi ni gatal. yang tau minum air perisa keladi jek,, hehe

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »