Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, July 10, 2013

Ketuk-ketuk Ramadhan 2013...

Assalamualaikum...

Ketuk-ketuk Ramadhan 2013...


Siapa yang terlepas nak tengok rancangan ni tengahari tadi, boleh la cuba tengok kat link bawah ni ya.. Akupun tak sempat tengok tadi.. Leka kat luar siram pokok bunga. Masuk rumah je, tengok dah separuh rancangan dah.. Aku memang suka tengok rancangan ni.. Kelakar dan sempoiiiiii.... hehe...


Klik kat gambar untuk tengok mana-mana rancangan yang disukai..


Tetamu jemputan Sheila Rusly untuk episod pertama hari ni ialah Wilma (alaaa..., yang jadi ibu Firash dalam drama Sebenarnya Saya Isteri Dia kat TV3 hari tu.. hehe..)




Resepi yang Wilma masak ialah Ayam Odobor. Macam mana la rupa resepi tu ya. Meh kita tengok bahan dan cara membuatnya..

Bahan-bahan:

1 ekor ayam - dipotong 18
10 ulas bawang putih - ditumbuk kasar bersama kulitnya sekali
5 helai bay leaves atau daun salam
1 genggam lada hitam - ditumbuk kasar
5 sudu besar/makan cuka makan
3 sudu besar/makan kicap cair
3 sudu besar/makan sos tiram
3 sudu besar/makan kicap pekat
Sedikit garam
Minyak
Sedikit air - ikut keperluan


Cara membuatnya:

1) Perap ayam bersama kicap pekat, kicap cair, sos tiram ,cuka dan lada hitam. Lumurkan pada sebati dan peram selama lebih kurang 10 minit.

2) Panaskan minyak. Tumiskan bawang putih hingga naik bau.

3) Kemudian masukkan ayam yang diperap tadi. Kacau rata dan tunggu hingga air ayam tadi sedikit kering.

4) Masukkan bay leaves/daun salam. Kacau sebati.

5) Masukkan sedikit air dan garam secukup rasa. Biarkan mendidih dan ayam benar-benar masak..


Dan ini pula resepi Spaghetti Ikan Masin yang dimasak oleh Sheila Rusly..

Bahan-bahannya:

1 paket spaghetti
4 potong ikan jeruk masin - dipotong dadu
Sedikit minyak zaitun
4 ulas bawang putih - ditumbuk
5 biji cili padi hijau
5 biji cili padi merah
1/2 sudu makan/besar oregano kering
1/2 sudu makan/besar daun pasley kering
6 keping cendawan hitam
1 ketul kiub ikan bilis
Air secukupnya


Cara-caranya:

1) Panaskan minyak zaiton dan goreng seketika ikan masin. Setelah masak, toskan dan ketepikan..

2) Tumiskan bawang putih, kemudian masukkan kiub ikan bilis dan cili padi. Kacau rata.

3) Tambahkan sedikit air dan masukkan cendawan.

4) Taburkan oregano dan daun parsley kering.

5) Kemudian masukkan spaghetti. Gaul hingga sebati.

6) Kemudian masukkan ikan masin yang telah digoreng tadi.

7) Gaul hingga kesemua bahan masak sebati.


[sumber resepi]

p/s: Dalam drama SSID, Wilma tu nampak kecil dan rendah je.. Tapi bila digandingkan dengan Sheila, ehh, nampak tinggi Wilma lagi daripada Sheila tu..

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »