Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, July 22, 2013

Menu ringkas berbuka puasa hari ke-13...

Assalamualaikum...

Menu ringkas berbuka puasa hari ke-13...


Semua dah berbuka puasa dah, kan..? Kiranya dah boleh la tayang gambar makanan.. ya tak..? Lagipun dah malam dah ni.. Masing-masing dah kekenyangan dah tu... hehehe..


Menu aku ringkas seringkas-ringkasnya.. Aku cuma buat kerabu kobis dan goreng telur dadar je.. Lepas tu, mak aku goreng sotong campur bendi tapi gambar tu aku tak upload la ya.. Dah tak sempat nak ambil gambar sebab kitorang masak selalunya lambat.. Masak yang mudah-mudah je, sejam setengah dah siap dah... Lain la masak yang renyah, berjam-jam duduk dapur sampai naik berlengas ketiak.. haha..


Bawang besar tu sebenarnya aku guna dua biji tapi sebiji lagi tak sempat nak melompat masuk dalam dulang tu.. muahahaha... Bawang besar tu dihiris membulat..


Sebiji kobis sederhana besar, lada hitam dikisar kasar dan mayonis.. Ikut suka la nak guna banyak mana semua ni.. Tapi tang kobis tu, pastikan koyak sehelai demi sehelai sebab takut ada cacing terselit di celah pelepah.. Jangan dok main hiris camtu je.. Kang terhiris pulak cacing... huhuhu...


Goreng bawang merah, bawang putih dan cili api.. Tujuan menggoreng semua ni untuk mengelakkan terkena sakit perut...


Lepas goreng, ditumbuk dan dicampurkan sekali dengan ikan bilis.. 


Lepas tu, masukkan garam dan gaulkan semua bahan.. Perahkan limau nipis dalam lesung tadi sebab masih ada lebihan sisa bahan tumbuk dalam lesung tu, kan.. Kacau-kacau air limau nipis tu dan tuang atau ceduk masukkan ke dalam bekas berisi semua bahan tadi..


Dan ini adalah telur dadar sempoiiiiii........ hehhh...


p/s: Berbukalah mengikut keperluan, bukan mengikut kemahuan.. Kalau ikut kemahuan, semua nak dibeli atau dimakan.. Sudahnya, tong sampah jugak yang kenyang... 

2 Tukang Tembak:

Angah said...

betul kak, takat mana sangat kita mampu makan masa berbuka tu, elok la bersederhana...

Tinta Lana said...

Usia semakin meningkat ni kak, dah tak lalu dah makan macam2.

Terlebih skit mula la sakit perut, pening, banyak angin lah, eh, memacam lah,hik3.

Macam saya kat rumah, mak mesti sdiakan sambal ikan bilis. Kadang2 dah tak lalu nak makan, goreng la telur, makan dgn kicap n smbl tu..cukup lah tu..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »