Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, August 22, 2013

Pecah rekod...

Assalamualaikum...

Pecah rekod...


Sekarang ni musim durian, kan..? Okay, kat rumah aku takde pokok durian.. Biasanya mak aku beli dengan jiran.. Hari tu dia dah beli dah.. Tak tau berapa ringgit.. Tapi aku tak sempat nak makan beria. Sempat makan dua ulas je.. Ingatkan nak makan lagi esoknya tapi tup-tup tengok durian tu dah jadi tempoyak.. Pastu aku cakap la kat mak aku tu; orang tak makanpun lagi, dah abeh buek tompoyak.. huhuhu.. *Tetiba je terus nak nyanyi lagu; batu belah batu bertangkup, telanlah aku, luluhlah aku.. Aku kempunan nak makan durian.. hehh..




Walaupun aku bukannya penggemar durian, tapi nak la jugak merasa, kan.. Petang tadi, pakcik yang jual durian tu hantar dua ikat buah durian ni.. Masa tu mak aku takde kat rumah.. Pakcik tu kata, satu ikat tu kakak ipar aku nak dan satu ikat lagi tu mak aku punya.. So, lepas je pakcik tu balik, akupun ambil la sebiji buah durian tu. Aku pilih yang paling kecil.. 




Lepas tu terus je belah buah durian tu. Tak payah beria-ia pakai parang panjang nak belah. Aku cucuk je dengan gunting kat tengah-tengah kulit durian tu.. Lepas tu, apa lagi, terus la ngap.. haha.. Mula-mula makan beberapa ulas je. Lepas tu minum air masak dekat sebotol nak habis.. 




Lepas tu, sambung lagi makan. Kasi perabis sebiji durian tu. Hambik kau.. Memang pecah rekod aku makan durian kali ni sampai habis sebiji tu aku tibai sorang-sorang. Dan disebabkan takut badan jadi panas, akupun apa lagi, habis lagi sebotol air masak tu aku kerjakan.. Orang kata, kalau taknak badan panas, minum air guna pangsa durian tu.. Malas lak aku nak buat. Lambat.. Minum terus dari botol air tu cepat sikit. Laju je masuk dalam tekak.. hehh..


Durian ni isi dia tak tebal manapun. Tu yang boleh habis sebiji tu.. Kalau isi tebal tu, tak berani aku nak makan sampai sebiji haiihh.. Paling tidakpun tiga empat ulas je yang mampu aku telan..


p/s: Sekarang ni mata dah mula terkelip-kelip dah.. hahahahaha... Air...!!! Air..!!!

1 Tukang Tembak:

Tinta Lana said...

Salam.

Ala..ni mencik ni,hahahah

Petang tadi pi pasar..terkebil2 mata tgk durian yg musng king tu..bau kuat..wrna cantik..fuhhh.. *_*

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »