Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, August 28, 2013

Petua cegah keputihan..

Assalamualaikum..

Petua cegah keputihan..



Keputihan adalah sejenis penyakit yang sering melanda kaum wanita. Bila ada keputihan, maknanya akan ada ketidakselesaan..


Kat sini aku kongsikan satu petua untuk mengubati penyakit keputihan yang aku ambil dari sebuah buku koleksi aku. Petuanya mudah je. Bahan yang diperlukan pun mudah dicari. Silap-silap haribulan, ada yang menjadikannya sebagai bunga hiasan sebab tak tau nak menggunakannya.. Bahan utama adalah daun pegaga..


Daun pegaga amat baik untuk mengubati penyakit keputihan dan gatal-gatal di bahagian kemaluan wanita. Caranya ialah:


Gambar koleksi peribadi.. Sebagai hiasan je.. hehh..


Ambil secekak daun pegaga bersama akarnya sekali. Kemudian, cuci bersih dan rebuskan dengan air di dalam periuk. Setelah mendidih, angkat periuk tadi dan isikan dengan sedikit garam. Biarkan air tu suam.. Kemudian, ambil air rebusan yang telah suam itu untuk mencuci kemaluan. Lakukan cara ini tiga kali dalam seminggu. Insya-Allah, penyakit keputihan dan gatal-gatal tadi akan hilang..


Jangan pulak sapu air rebusan tu kat muka. Mana la tau kot-kot ada yang silap baca pulak.. Orang kasi petua nak hilangkan keputihan, dia gunakan petua tu untuk putihkan muka.. 


*Jenis garam dan jenis pegaga tidak dinyatakan secara terperinci.. Maknanya, boleh je guna garam kasar ataupun garam halus, pegaga kampung yang daun kecil tu ataupun pegaga berdaun lebar macam yang dalam gambar tu..


p/s: Jika ada yang nak cuba sapu kat muka, boleh je kot.. Sendiri la tanggung akibatnya nanti.. Tapi kalau berjaya dan muka tu putih, bagitau la ya.. Nak buat pulak.. heeeeee.....

3 Tukang Tembak:

gadisBunga™ said...

errr...kalau makan buat ulam je takde efek eh? heheheh~

Tinta Lana said...

Salam.

"org kasi ptua hilgkn keputihan, dia gunakan ptua utk putihkn muka" hehehe, akak ni..buat lawak plak..hihi

Tak silap saya, hygiene wash pun bnyk gunakan pegaga sbg bahan asas kan..bnyk mnfaatnya..

Ummiarissa Mahdi said...

penyakit biasa orang perempuan,mesti ada petua dari orang dulu-dulu kan...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »