Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, September 24, 2013

Cara menjahit manik jejurai atau dangling

Assalamualaikum...

Cara menjahit manik jejurai atau dangling..

Kali ni aku nak kongsikan cara menjahit manik jejurai atau dangling ni.. Kebiasaannya manik jejurai ni dijahit pada hujung selendang.. Tapi ada jugak orang yang rajin menjahit manik jejurai ni kat alas meja kopi ataupun pelapik yang diletakkan di atas piano dan seumpamanya.. Nak jahit kat awning tudungpun boleh jugak.. hehehe.. Ikut pada selera masing² la, kan...


Mudah je nak buat jahitan manik jejurai ni.. Panjang jejurai tu ikut kehendak sendiri la ya tapi jangan terlalu pendek dan jangan pulak terlalu panjang.. Agak² la.. Yang penting benang jangan terbelit dah la.. Kalau benang terbelit, memang la hangin jadinya nanti.. hehehe...


Pemilihan manik juga terpulang pada kehendak masing².. Aku cuma buat contoh je..


Masukkan jarum ke dalam 20 biji manik silinder dan 3 biji manik bulat..


Kemudian, tinggalkan sebiji manik bulat iaitu manik yang akhir sekali dan masukkan jarum ke dalam manik bulat yang kedua hingga sampai ke manik silinder yang pertama.. Rujuk pada gambar..


Cara nak tarik jejurai agar tidak sangkut² ialah dengan memegang manik bulat yang akhir tu (tengok gambar jari tu) dan pegang kejap benang dekat jarum tu dan tarik perlahan².. Jejurai jangan terlalu ketat sebab nanti jejurai tu nampak keras kejung.. Biarkan jejurai tu longgar sedikit..


Dah siap dah... Senang je, kan.. hehh..


As usual, sila klik gambar untuk gambaran yang lebih meluas.. ecehhhh... haha...


p/s: Selamat mencuba ya.. Lepas ni pakat² la pakai selendang berjurai bagai.. hikhikhik..

1 Tukang Tembak:

Noor Ashikin binti Ohyanuddin said...

waaaa...tq2...senang je rupenye nak buat =D

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »