Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, September 13, 2013

Ohh my ikan puyu...

Assalamualaikum...

Ohh my ikan puyu...


Sejujurnya, aku ni bukan la jenis manusia yang rajin nak mencuci akuarium ikan puyu kat rumah ni. Aku suka tengok ikan tu kat dalam akuarium. Aku rajin bagi dorang makan. Tapi bab nak mencuci rumah dorang ni, tersangatlah malasnya.. hehh...




Tapi semalam tak tau kenapa, tiba-tiba je angin rajin aku datang. Aku keluarkan air yang dah kotor tu sampai tinggal sikit je, then aku terus je masukkan air direct dari kepala paip.. haha.. Tawakal je la kalau ikan tu mati.. Opkos la kena masukkan dia punya anti-klorin. Lepas tu masukkan sikit pewarna biru ni.. Konon-konon nak bagi suasana macam air laut la.. hehe...




Dulu ada jugak bela macam-macam ikan hiasan.. Tapi dek kerana asyik mati je, dah malas dah nak membela.. Tukar je bela ikan puyu ni.. Ni pun dah berapa kali mati.. Dua hari lepas, dua ekor ikan puyu ni mati berturut-turut.. Lepas tu ada pulak sekor yang terlepas keluar.. Tup-tup tengok dah ada kat dalam bilik air. Mujur aku cepat tangkap.. Kalau tak dah selamat dah jadi mangsa si Popok sebab dia dah terkam dulu dah..




Silakan layan video puyu kat bawah ni ya... Itupun kalau rajin la nak melayan.. Kalau tak rajin, tak payah layan la.. Banyak lagi kerja lain nak buat, ya tak... hehhh.. Gambar video ni asalnya gelap sikit tapi pihak Youtube bermurah hati nak 'repair' kasi terang.. 


Akuarium ni kosong, takde hiasan.. Cuma ada beberapa biji guli dengan seketul batu je kat dalam tu... Ikan puyu ni suka main guli.. 



p/s: Terapi.. :)

2 Tukang Tembak:

Aziela said...

Saya pun malaaaasss sangat nak bela ikan puyu. Airnya cepat sangat keruh...

Agra Evandinnartha said...

Saya jg tau mau memelihara ikan tuh

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »