Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, September 29, 2013

Ram dan kegunaannya...

Assalamualaikum...

Ram dan kegunaannya...


Dalam entry ini, aku ditanya oleh Lana, apa itu ram.. Dan kali ni, aku tunjukkan rupa sebenar ram tersebut.. Bukan ram si penulis novel thriller tu ya.. Jauh sekali ramlah ram.. hehh..


Ram ni selalunya digunakan untuk menyulam samada menyulam dengan mesin ataupun menyulam dengan tangan.. Bila menyulam guna tangan, kerja akan jadi lebih mudah dan cepat.. Jika menyulam guna mesin, selalunya guna ram bersaiz besar.. Tapi jika menyulam guna tangan, cukuplah sekadar guna saiz yang kecil sahaja..


Boleh tengok pada gambar macam mana nak pasangkan ram ni pada kain..


Asalnya macam ni.. Ni saiz ram paling kecil.. Harga dia RM5.80 kat sini.. Kat tempat lain tu aku tak tau la ya..


Longgarkan skru untuk menanggalkan lingkaran dalam tu..


Letakkan kain di atas bahagian dalam ram macam dalam gambar...


Bahagian bawah/belakang...


Lepas tu, tekap atau masukkan bahagian luar ram tadi secara perlahan-lahan.. Jangan main hentak je tau.. Kang patah pulak kayu ram tu..


Tegangkan kain sebelum skru semula untuk mengetatkan ram tadi..


Dan inilah hasilnya.. Jahitan akan nampak lebih kemas dan nak jahitpun takde la terkial-kial sebab kain tu dah tegang...


Jika nak jahit manik pada bahagian lengan atau bahagian yang terhad, sambungkan kain lengan tadi dengan kain lain dengan cara jelujur kasar. Bila dah siap jahitan manik tu, boleh la cabut kembali jahiran jelujur tadi.. Tujuan sambung dengan kain lain adalah untuk memuatkan kain tu masuk ke dalam ram..


p/s: Harap faham kegunaan ram ni ya.. Lepas ni boleh la jahit manik dengan menggunakan ram...

1 Tukang Tembak:

Shark Kay said...

Shark ingt RAM komputer.
Hehe.
Jrg tgk org buat ni.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »