Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Saturday, October 12, 2013

Apa yang ada di belakang sijil kursus perkahwinan..

Assalamualaikum...

Apa yang ada di belakang sijil kursus perkahwinan..


Tengah dok kemas-kemas fail, terjumpa pulak sijil kursus perkahwinan ni.. Aku dah lama pergi kursus ni.. Masa tu aku masih kerja kat Johor dan pergi ikut kawan.. Ramai kawan-kawan yang pergi.. Ada yang pergi sebab akan berkahwin dan ada yang pergi sekadar untuk menimba pengalaman.. Tak salah, kan..? 


Dan, tak salah jugak rasanya jika aku kongsikan apa yang tertulis kat belakang sijil tersebut.. Mana la tau, kot-kot ada yang terlupa pulak.. Jangan pulak bila dah kawen, semuanya hilang melayang macam tu je.. huhuhu...


Sijil ni dah lama.. Yang baru tak tau la macam mana rupa dia..


Ciri-ciri suami yang soleh:

1) Taat kepada ALLAH..

2) Menunaikan tanggungjawab sebagai suami/pemimpin dalam rumahtangga..
       i) Memberi nafkah makan minum kepada isteri dan anak-anak..
      ii) Memberi pakaian kepada isteri dan anak-anak..
     iii) Menyediakan tempat tinggal kepada isteri dan anak-anak..

3) Tidak menghina atau menyakiti hati isteri samada dengan perkataan atau perbuatan..

4) Bergaul dengan isteri dengan pergaulan yang baik..

5) Tidak meninggalkan tempat tidur melainkan kerana memberi pengajaran/kesedaran kepada isteri..

6) Tidak terlalu kasar..

7) Jujur dan sentiasa menepati janji..

8) Selalu membimbing isteri ke jalan yang diredhai ALLAH dan mendoakan kebaikan bagi keluarganya..

9) Menolong kerja-kerja isteri terutama dalam memelihara anak..

10) Tidak terlalu bakhil atau terlalu boros..

11) Sentiasa mencari jalan memperbaiki keadaan rumahtangganya..

12) Memahami kegemaran dan kebencian beliau (isteri)..


Tengok sijil ni, teringat kat kawan-kawan yang sama-sama pergi kursus ni. 


Ciri-ciri isteri yang solehah:

1) Taat kepada ALLAH..

2) Taat kepada suaminya serta jujur dan amanah dalam menunaikan tanggungjawab sebagai isteri..

3) Hormat serta menjaga adab sopan terhadap suami..

4) Berbuat baik kepada kedua ibu bapa dan mertua..

5) Syukur dan menerima pemberian suami walaupun sedikit..

6) Berjimat cermat walaupun ketika senang..

7) Tidak terburu-buru menerima fitnah dan aduan..

8) Memberi layanan dan mesra kepada suami..

9) Tidak memaksa suami mengadakan sesuatu apalagi ketika suami tidak mampu..

10) Meminta izin kepada suami jika hendak keluar rumah walaupun untuk menziarahi keluarga..

11) Tidak membenarkan orang lain masuk ke rumahnya tanpa izin suami..

12) Segera meminta maaf jika bersalah atau derhaka pada suami..

13) Memelihara dirinya, harta benda, rumahtangga dan anak-anaknya..


p/s: Kepada para suami isteri, moga kalian sentiasa mendapat keberkatan dan keredhaan ALLAH serta dilindungi ALLAH selalu.. Amin...

1 Tukang Tembak:

hyde dea said...

wah....dedulu nye ade eh macam ni?
bagus la mcm nie...
sekarang nye kosong je kak as..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »