Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, October 31, 2013

Ubat kucing...

Assalamulaikum...

Ubat kucing...


Petang tadi abang dengan mak aku pergi klinik haiwan bawak anak-anak kucing dengan ibu dorang. Aku tak ikut.. Ada la sebab kenapa aku taknak pergi klinik tu.. huhuhu...


Mak aku yang beria-ia nak bawak 'budak-budak' tu ke klinik.. Jadi, aku siap tulis senarai ubat untuk abang aku beli nanti.. Dengan syampoo sekali aku suruh beli.. haha.. Malangnya, ubat kutu kehabisan stok.. huhu... Semua ubat ni kena caj RM45.. Lagipun pergi klinik haiwan kepunyaan gomen je.. Tak mampu den nak pergi bawak kucing kat klinik haiwan swasta ni..




Antara ubat-ubatnya adalah ubat mata, ubat cacing, antbiotik dan ubat cirit.. Mulai esok dah kena bagi kat dorang yang seramai enam ekor tu.. Nak kena buat jadual la pulak.. Jenuh la aku nanti jadi doktor kucing yang tak bertauliah.. Nak mandikan dorang kena guna air suam pulak tu.. Akupun tak pernah mandi air suam.. huhuhu... 


Dah la siang tadi jari aku kena gigit masa bagi ubat cacing kat tiga ekor anak kucing tu.. Sempat bagi kat tiga ekor tu je.. Lagi tiga ekor tu aku dah tak berani dah nak bagi.. Sakit wooo kena gigit.. Gigi dorang dah la tajam gila.. Halus pulak tu.. Sampai sekarang ni masih lagi berdenyut-denyut jari telunjuk aku ni haaa...


Ubat cacing tu kena bagi tiga hari berturut-turut.. Sebiji pil dibelah empat.. Lepas tu berhenti dua minggu dan kemudian bagi lagi dalam masa tiga hari berturut-turut. Antibiotik pulak diberi selama lima hari berturut-turut.. Ubat cirit pulak kena bagi 0.3 ml setiap hari.. Kalau dah okay, tak payah bagi la kott... Lagi satu, aku terlupa nak beli susu tepung untuk dorang.. Tak teringat langsung nak tulis kat list tu.. adehhh...


p/s: Kalau ikutkan aku, memang dah tak malas dah nak 'berkisah' dengan dorang.. Sanggup dengan tak sanggup je laa..  Letih... huhuhu...

3 Tukang Tembak:

Angah said...

bertuahnye kucing-kucing akak ni, ada Doktor peribadi gitu....

Umi Qi said...

Byk ye ubat cacing tuk kucing kak azz...semoga segera sembuh tau...

Shark Kay said...

waaa.
untung kucing di bawah jagaan cik azza nie,
x ramai yg nk bawa beli ubat2 kucing nie.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »