Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, November 18, 2013

DIY: Minahgyver pasang jaring.. :D

Assalamualaikum...

DIY: Minahgyver pasang jaring.. :D


Ahahh... Tajuk entry tak boleh blah.. Nak yang gempak je.. muahahaha.. tettt...


Takde citer menarikpun sebenarnya.. Cuma nak bagitau yang semalam aku dah mula pasang jaring mata punai ni kat pintu jeriji besi kat rumah aku ni.. Hari ni sambung pasang kat jeriji besi sliding door pulak..


Benda ni dah lama ada dalam kepala otak.. Dah lama dah aku merancang nak buat macam ni sejak anak monyet jiran aku tersesat masuk ikut lubang jeriji besi ni.. Lepas tu, bila ayam-ayam mak akupun lepas masuk dalam rumah, pastu siap berak merata-rata lagi kat ruang tamu tu, lagi la menambahkan keterujaan aku untuk pasang jaring dawai mata punai ni..


Lagi sakit hati bila kucing-kucing tak tau siapa punya keluar masuk ikut lubang jeriji tu dan lepas tu sesuka hati dia je memancut kat sofa aku.. Mau aku tak hangin..!! Ingat kerja aku ni nak cuci berak kencing kucing orang ke..?




Kebetulan, dawai mata punai ni dah lama tersadai kat tepi pagar sebelah reban kat belakang rumah.. Makanya, akupun pergi la kutip. Sebelum dawai tu berkarat macam tu je, baik aku gunakan dulu.. Dah jimat bajet nak beli dawai yang baru, kan... hehh...


Aku pasang jaring dawai mata punai ni kat dua-dua jeriji besi untuk pintu masuk.. Satu kat jeriji besi berpintu kayu ni dan satu lagi kat jeriji besi sliding door yang tiga keping tu.. Jenuh jugak la aku nak ikat dawai tu dengan cable tie.. Dah la lubang jaring tu kecil.. Memang buruk la rupa dawai yang aku ikat tu.. Biaq pi la haiihh.. Janji anak-anak kucing dan kaum kerabat dia tak lepas masuk dengan mudah.. 


Panjat basikal ni takpe.... hehh...


Aku bukan tak suka kat anak-anak kucing kat rumah ni.. Aku cuma tak suka dorang masuk dalam rumah, pastu main membuang merata-rata...Jenuh la aku kalau semua enam ekor tu dok buat perangai.. Dorang ni masuk dapur waktu makan je.. Nak bagi dorang makan kat luar, tak boleh sebab nanti habis makanan dorang tu dikerjakan dek ayam mak aku.. Hailaaa... Susah betul...




Bila dah siap, mak aku suruh pulak tambah lagi jaring tu biar tinggi... Mujur ada lagi jaring yang tinggal tapi kena potong dua la sebab tak cukup inci.. So, pintu jeriji besi ni dah macam pintu reban ayam dah... huahuahua... 


p/s: Rasa lega sikit.. Mungkin lepas ni nak pasang jaring dawai mata punai ni kat jeriji besi pintu dapur pulak sebab ada kucing jantan orang lain suka masuk dapur ikut lubang jeriji besi tu..

2 Tukang Tembak:

Tinta Lana said...

Salam.

Kak azz..aihh, banyak juga binatang masuk dlm rumah,hahaha. Anak monyet ada, ayam, kucing..

Kat rumah saya..ada letak carpet/alas kaki.. kdg2 bukak je pintu rumah, elok je kucing terlentok2 kat atas alas tu kak. Abah pa lagi, berkepak2 dihalaunya kucing tu,ekekeke. Takut kencing nanti..

APAN said...

ok la ni kalau org pompuan dpt buat...nmpk kemas je...
xde la kene basuh berak kucing atas sopa dah pasni kan

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »