Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, November 20, 2013

Ilmu orang dicedok.. Ilmu sendiri disorok..

Assalamualaikum...

Ilmu orang dicedok.. Ilmu sendiri disorok.. 


Ada segelintir manusia yang punya sikap macam ni iaitu: Ilmu orang dicedok.. Ilmu sendiri disorok.. 


Orang macam ni langsung tak nak berkongsi ilmu yang dia ada.. Apa la salahnya kongsi.. Bukannya nak kena kongsi semua.. Kongsi sikit-sikitpun jadi la.. Orang ni kongsi sikit, orang tu kongsi sikit.. Bila dah ramai yang berkongsi info dan pendapat, lama-lama mengembang la ilmu tu.. Tapi lebih ramai yang memilih untuk memerhati dalam diam.. 


Share your knowledge. It is a way to achieve immortality - Dalai Lama XIV


Akupun kongsi mana yang aku rasa mampu dikongsi je.. Mana mampu nak kongsi segala-galanya haihh.. Berpada-pada la pun, kan... Tapi tidak la sampai menjadi seorang yang terlalu kedekut ilmu ataupun sekadar menjadi pemerhati semata-mata.. 


Teringat kat satu kisah yang selalu emak aku ceritakan.. Kata mak, masa kat kampung dulu, ada sorang tu yang memang pandai buat kek.. Bila ada je orang datang rumah dia, terus dia sorokkan semua yang dia buat tu.. Bila orang tanya dia tengah buat kek apa, dia kata mana ada dia buat kek.. Padahal kek tu dah masuk dalam oven, tengah dibakar, dah ada bau dah pun.. 


p/s: Sabar je la dengan orang macam ni... hehh...

2 Tukang Tembak:

Umie Jazz said...

Assalamualaikum...saya follow yer...tkasih...
http://secuitrasaumiejazz.blogspot.com/

Tinta Lana said...

Salam.

Kisah tu kak..itu dah bukan tahap taknak kongsi ilmu..

tu dah mcm..tak mau kongsi kek je,ehehehe

kdg2 kak azz..saya ada terfikir juga,knapa perlu ada sikap mcmni..mungkin individu tu tak ready kongsi ilmu sbb risau atau takut terbeban dengan tanggungjwb yg bakal dia bawak skali bila dah share ilmu tu.

urmm..cth mcm..kita share info budget n planning bercuti ke tmpt A kan. Kalau ikutkn, rmai nak tahu mcmna nak buat. Tapi kita malas nak share sbb nk mengelak dari menjwb terlalu bnyk soalan..

Akak fhm tak? hehehe.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »