Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, January 17, 2013

Berkawan dengan berok...

Assalamualaikum..

Berkawan dengan berok... 

Dalam satu-satu situasi, nama berok ni la yang selalu naik, yang selalu digunapakai, yang selalu jadi sebutan.. Antara beberapa contoh situasi yang boleh dilihat dalam penggunaan nama berok ni adalah:

Situasi 1: Perbualan di antara dua orang kawan iaitu Ali dan Atan..

Ali: Ko keluar ni nak jumpa siapa, Tan..?
Atan: Jumpa kawan jap..
Ali: Memang la jumpa kawan.. Takkan la nak jumpa berok pulak...
Atan: ^%#%^


Situasi 2: Perbualan di antara adik dan kakak..

Adik: Akak nak pergi rumah siapa ni..?
Kakak: Pergi rumah kawan la.. 
Adik: Ye la rumah kawan.. Takkan la rumah berok pulak..
Kakak: Ehh, budak ni.. Lempang kang...
Adik: Cakap je la nama kawan tu.. Ni asal tanya je nak pergi rumah siapa, jawab rumah kawan.. Kawan tu takde nama ehh...? Berokpun ada nama, tau tak..
Kakak: Sibuk je... wekkk....


Situasi 3: Perbualan akibat dari pergaduhan atau perselisihan atau sebagainya...

Si A: Ni siapa punya kerja yang pukul ko ni..?
Si B: Siapa lagi, berok tu la punya kerja...
Si A: Berok..?? Aikk, takkan dengan berokpun ko kalah...
Si B: Ko pun sama je dengan berok tu.. Suka cari pasal dengan aku.. huhh....


Situasi 4: Memanggil seseorang...

Si C: Hoiii berok...!!! Takkan la nak blah dah kott....
Si D: Ko panggil siapa tu..?
Si C: Aku panggil ko la. Panggil buat tak dengar je..
Si D: Bila masa ko panggil aku..?
Si C: Tadi tu la, kan aku panggil ko.. Tanya pulak...
Si D: Ooo.. Yang tadi tu ehh...? Yang tadi tu ko panggil berok.. Aku ni nampak macam berok ke..? Seligi kang... eeeiiiiii....
Si C: errrr.........errr........errr........


Situasi 5: Pengguna broadband..

Memang berok betul la line ni.. Kalau aku tau lembab macam ni, tak kuasa aku nak langgan ko la berok hoiii...


Masa suka, panggil sayang la, bebi la, darling la, anje la, ayang la... Bila dah tak suka, berok jugak yang dapat nama... adooyaiii...


Image
[Gambar]


p/s: Perangai macam berok..!! Berok lagi...!! Untung ko berok, asyik nama ko je yang jadi sebutan... kehkehkeh...

2 Tukang Tembak:

Irfa said...

berok tu pun x tahu namanya ialah BEROK.yg dia tahu MONKEY je ;)

Fariq Jalil said...

jarang jumpa org yg gunakan beruk dalam situasi kat atas, paling biasa dengar tuuuut.. haha

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »