Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, January 24, 2014

Isu kedekut...

Assalamualaikum...

Isu kedekut...


Pernah tak kita dilabelkan atau di-cop sebagai kedekut oleh orang di sekeliling kita..? Apa yang kita jawab bila orang kata kita kedekut..? Apa yang buatkan orang kata kita begitu..?


Kedekut ni ada macam-macam cabang jugak.. Ada yang kedekut ilmu.. Ada yang kedekut duit.. Ada yang kedekut harta benda.. Ada yang kedekut masa.. Ada yang kedekut kudrat atau tenaga sedangkan dia sihat walafiat je fizikalnya.. Malahan lagi teruk, ada yang kedekut untuk berdoa.. Suruh orang doakan kita tapi kita sendiri malas nak berdoa untuk diri sendiri.. huhuhu..


Pada aku, kedekut ni biarlah berpada-pada dan kena pada tempatnya.. Sebelum kita nak kata atau labelkan orang itu kedekut, orang ini kemut, kita tanya dulu diri kita kenapa orang kedekut dengan kita..? 


Pepatah Melayu lama ada mengatakan; buat baik dibalas baik.. Jika kita sendiri tidak kedekut kepada orang lain, baik dari cabang mana sekalipun, insyaAllah, orang lain juga tidak kedekut dengan kita.. Jika nak menyumbang tenagapun kita berkira, agak-agaknya ada tak orang yang nak menghulurkan bantuan kat kita di kala kita memerlukan bantuan tertentu..?


أَتَأۡمُرُونَ ٱلنَّاسَ بِٱلۡبِرِّ وَتَنسَوۡنَ أَنفُسَكُمۡ وَأَنتُمۡ تَتۡلُونَ ٱلۡكِتَـٰبَ‌ۚ أَفَلَا تَعۡقِلُونَ

Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal? -Surah Al-Baqarah: Ayat 44..


Moral of the story, jangan sesuka hati nak kata orang lain kedekut sedangkan pada hakikatnya diri sendiri yang malas dan kedekut untuk turut sama menyumbang.. Rajin meminta tapi bila dah dapat apa yang dipinta, tak tau nak ucap terima kasih.. 


p/s: Kita tau akan satu-satu perkara tapi bila ada yang bertanya, kita buat diam je, buat tak tau, buat tak nampak, malas nak jawab.. Itupun kira kedekut jugak tu.. huhuhu...

3 Tukang Tembak:

Rai Ourkizuna said...

pernah kena cop kedekut oleh sedara mara sendiri sebab pesan kat anak suruh habiskan makanan.. boleh? kelakar gila..

Mimi Azirah said...

betulll...sebelum kata org kedekut tgk diri sendiri dulu...mgkin kita sendiri kedekut tnpa sedar

Arham Md Ali said...

Rasa satu cara untuk kita kurangkan perasaan camtu untuk buat something tanpa mengharapakan balasan. Layan orang atau tolong orang atau bagi something dekat orang sama macam orang nak layan kita.

Sebab memang kita buat macamne pun takkan boleh puaskan hati semua pihak kan.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »