Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Saturday, February 8, 2014

DIY: Lagi berkaitan bekalan air untuk pokok bunga berpasu..

Assalamualaikum...

DIY: Lagi berkaitan bekalan air untuk pokok bunga berpasu..


Entry sebelum ni ada di sini.. Jika rajin, sila la klik.. Jika malas, sila la kelik.. hahaha...




Okay, sekarang masuk kat entry yang ini pulak naaa... Sebenarnya, aku nak kongsikan cerita yang ini tapi masa buat entry pertama hari tu, gergaji kecil tu takde lagi untuk buat kerja-kerja pemotongan penutup showel gel tu.. Bila adik balik masa cuti raya cina hari tu, dia bawa sekali gergaji dia ni.. Tu yang aku dapat sambung apa yang tergendala hari tu.. 


Bahan yang diperlukan... *cehh, dah macam nak masak-masak pulak siap ada bahan.. ahahh...


Dengan menggunakan gergaji kecil ni, potong bahagian yang patut dipotong..


Dengan menggunakan sjru driver, korek sikit lubang kat dalam tu sebab lubang tu kecil.. Takut nanti air susah nak mengalir keluar.. Dan ikut langkah seterusnya seperti dalam gambar..


Rupa kepala shower gel sebelum dan selepas dipotong.. Dan juga testing untuk mengeluarkan air..


Antara botol-botol yang telah dikerjakan.. ahaha... Seeloknya guna botol shower gel tu.. Nampak lagi kemas dan sekata... ehehh...


Kenapa ada paip pvc kat dalam pasu tu..? Boleh rujuk kat sini... 


Lagi mudah untuk meletakkan botol berisi air jika ada paip pvc tadi.. So, botol tu tak lari ataupun jatuh.. Janji paip pvc tu kena tekan dalam sikit ke dalam tanah..


Lagi deretan pasu bunga yang sudah disertakan 'botol susu'.. kehkehkeh...


Ataupun boleh cuba buat teknik macam dalam video kat bawah ni.. 



p/s: Kalau gunakan botol shower gel dengan isipadu dua liter tu, boleh tahan dua hari.. Tapi kalau guna botol biasa dengan muncung straw tu, sekejap je air tu habis.. Jadi, mulalah menyimpan botol shower gel yang anda gunakan.. haha...

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »