Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Saturday, March 1, 2014

Mencuba resepi baru..

Assalamualaikum...

Mencuba resepi baru..


Petang tadi aku buat roti lagi.. Kakak aku dan family dia ada balik sini.. Dorang tak pernah makan roti yang aku buat ni panas-panas.. Kalau roti dah sejuk tu dah pernah dah dorang makan masa aku bawa ke rumah kakak kat Nilai dulu..





Kali ni aku cuba resepi dari seorang blogger.. Tak perlulah aku sebutkan nama dia.. Masa menguli doh tu, air bancuhan yis dah habis tapi doh masih lagi tak bersatu.. Aku dah mula gelabah dah.. Macam mana nak buat ni..? Nak tambah air kemudian ke..? Boleh ke tambah air tu kemudian..? Tu la soalan yang bermain di dalam kepala otak aku..





Aku ingat-ingat balik sukatan air yang aku guna mengikut resepi tersebut.. Aku memang dah gandakan dah sukatan air tu sebab aku buat untuk sekilo tepung gandum tapi kenapa doh tak boleh bersatu.. Sudahnya aku tambah lagi air tu.. Banyak jugak tu dalam 150 ml lagi.. Masa ni aku cuma tawakkal je la.. Dalam hati risau jugak kalau roti aku ni keras kejung.. Kesian la kat kakak aku dan family dia, kan..





Lepas tu, doh jadi lembik melekit la pulak.. Takpe, aku dah ada pengalaman doh melekit ni.. Aku tambah pulak satu sudu makan tepung gandum dan adun balik semula.. Lepas tu aku masukkan shortening.. Ramas-ramas sampai sebati.. Akhir sekali baru aku masukkan butter.. Masukkan sikit dulu.. Bila nak uli doh tu, mak aihhh.., tak tau nak kata apa kat adunan doh tu..





Aku teruskan jugak menguli sebab aku uli tangan.. Lama-lama okay sikit doh tu.. Dah nampak rupa doh roti dah.. Kemudian, barulah aku masukkan doh tadi ke dalam plastik dan uli dengan plastik tu sekali.. Masa ni la aku masukkan balik baki butter tadi sampai habis..





Akhirnya, alhamdulillah.. Jadi jugak roti aku ni.. Takde la keras kedengkung... Alhamdulillah.. 




p/s: Okay, ni je nak cerita.. hehh...

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »