Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, May 22, 2014

My homemade lontong...

Assalamualaikum...

My homemade lontong...


Al kisahnya, pagi tadi aku teringin nak makan lontong.. Tengok dalam kabinet, masih ada lagi nasi himpit segera ni.. Masih lagi wangi bau beras dia.. Maklum la, nasi himpit brand Nona la pulak, kan.. Ehh, ter-promot brand Nona la pulak.. hehh...


So, pagi-pagi buta lagi aku dah mulakan proses merebus nasi himpit ni.. Sekali satu bungkus tu aku rebus.. Ada dalam 30 ketul.. Tapi jangan bimbang sebab saiz ketul dia kecil je.. Masa ni aku tak konpem lagi samada nak buat soto atau lontong tapi aku lebih berat kepada lontong sebab dah lama tak makan..




Pagi tadi jugak ada pekan sehari kat sini.. So, mak aku belikan sarapan soto sebab aku dah mintak belikan soto tu.. Maka, nasi himpit aku ni aku biarkan je dulu.. Aku plan petang nanti baru buat kuah lontong tu memandangkan lauk untuk tengaharipun dah ada.. Buat apa nak masak banyak-banyak jenis dalam satu masa, kan..? 


Sedang mendidihkan diri.. heehe..


Makanya, baru sekejap tadi aku siap masak kuah lontong ni.. Dia punya bahan semua dah aku siapkan dari awal lagi.. Tinggal nak mesin kelapa je.. Lepas je abang aku mesin kelapa tu, akupun mulakan sessi memasak kuah lontong tu..




Bahan yang aku masukkan dalam kuah lontong ni simple je.. Semuanya jenis sayur.. Jadi, siapa yang tak suka makan sayur tu, silalah makan benda lain ya.. haha.. Tapi kat rumah ni aku dengan mak dan abang aku memang jenis makan sayur punya orang.. 


Ni resepi kuah lontong versi aku yang tak berapa nak rajin ni.. ahahh...

Bahan:

1 biji kelapa - parut - perah - ambil santan 
2 biji carrot - ikut suka nak potong macam mana*
2 biji kentang - *
1/4 biji kobis - jika saiz besar - *
5 biji cili merah - dihiris
1 biji cili benggala - dihiris kasar
2 labu bawang besar saiz sederhana - dihiris membulat
1 genggam ikan bilis
5 biji tauhu kering - potong dua - (apa entah nama tauhu tu.. hahaha...)
Garam
Serbuk perisa - jika suka
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
2 sudu kecil serbuk kunyit


Cara:

1) Masukkan ikan bilis, lada merah, cili benggala, bawang besar ke dalam periuk.. Kemudian masukkan santan dan serbuk kunyit. Masakkan kuah lontong atas dapur dengan api yang sederhana.. Sesekali kacau kuah untuk mengelakkan kuah tu pecah minyak..

2) Bila kuah dah mula mendidih, masukkan kentang.. Biarkan mendidih lagi.. Lepas tu masukkan pula carrot.. Kacau kuah biar sekata..

3) Masukkan pula garam, serbuk perisa dan serbuk lada hitam dan rasa.. Biarkan kentang sedikit empuk.. Lepas tu masukkan pula tauhu kering tadi..

4) Akhir sekali barulah dimasukkan hirisan kobis tadi.. Biarkan kobis layu, kentang dan carrot empuk dan kacau sebati.. Lepas dah mendidih tu, barulah tutup api dapur..

5) Dah siap.. Dan boleh la makan... hehe...


p/s: Malam ni tak payah masak dah.. Makan je lontong ni sampai habis.. kehkehkeh... 

1 Tukang Tembak:

Aziela said...

Nama dia tauhu pok. Kalau ayah saya dia panggil tauhu lompong, hahaha.

Takder tauhu kering yang keping2 tu yer? Ish...dah lama pula tak makan lontong versi sendiri...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »