Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, June 20, 2014

Cara nak samakan kiri dan kanan kain susun baju kurung..

Assalamu'alaikum...

Cara nak samakan kiri dan kanan kain susun baju kurung..


Pernah tak bila kita pakai kain baju kurung iaitu kain susun tu, dan kita dapati bahagian sebelah kiri dan sebelah kanan kain tak sama panjang..? Atau dalam bahasa mudahnya, sebelah kain tu macam senteng ataupun terjongket sedikit dari yang lagi sebelah..


Jika si pemakai kain tu orangnya berbadan gempal, berkemungkinan kain tu tersangkut kat bahagian lipatan perut.. Tapi jika si pemakai tu kurus lampai orangnya, agak mustahil la nak kata yang kain tu tersangkut, kan.. 


Okay, kat sini aku nak tunjukkan sikit cara untuk menjadikan labuh kain tu sama rata pada bahagian kiri dan kanan kain tersebut. Kadang-kadang masa menjahit tu, kita main jahit je, takde dah nak periksa atau ukur dulu kat kedua-dua belah kain tu samada sama panjang ataupun tidak, terus je kita jahit pada bahagian kain penyambung pinggang..


Rujuk pada setiap gambar ya.. Boleh klik pada gambar untuk gambar yang lebih besar.. 


Mula-mula kenalah buat susun kain tu dulu, kemudian dijahitkan zip..


Lepas tu, lipat dua kain tadi dan samakan bahagian bawah dan atas kain..


Kemudian, tandakan pada paras yang sama macam yang bertanda biru tu.. Jika diperhatikan betul-betul, bahagian kain yang dilipat tadi panjangnya lebih sedikit daripada bahagian kain yang berzip tu..


Lepas tu, tandakan semula di bahagian dalam kain sebab kita akan jahit kain penyambung pinggang ikut belah dalam.. Ni bahagian kain yang dilipat tadi ya..


Jahit kain penyambung pinggang macam biasa tapi bila hampir tiba pada bahagian bertanda tadi, kena naikkan sedikit kain tu.. *Kain penyambung pinggang tu kat bahagian bawah..


Nanti bahagian tadi akan jadi seperti ini iaitu dia kelihatan melengkung sedikit..


Ni dari sebelah lagi satu..


Akhir sekali, snip atau belah sedikit pada bahagian yang melengkung tadi sebelum kemaskan jahitan pada bahagian pinggang.. Yang kita snip ni adalah bahagian badan kain tau, bukannya bahagian kain penyambung pinggang tu..Tujuan dibelah atau snip adalah untuk mengelakkan bahagian kain penyambung pinggang tu menjadi tegang dan susah masa nak kemaskan jahitan..



Agak-agaknya boleh faham tak dengan apa yang cuba aku terangkan..? Mudah-mudahan faham la ya.. InsyaAllah.. Nak tengok cara buat susun kain tu, boleh rujuk kat entry ini.. Terima kasih..


p/s: Benda ni takde diajar masa dalam kelas.. Ini semua adalah daripada pengalaman sendiri.. Ye la, pelik jugak kenapa kain yang dipakai senget sebelah.. hehe...

1 Tukang Tembak:

Wak Gelas said...

wahh pandainyer mak menjahit tuuu., ehHHee

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »