Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, July 7, 2014

Cara nak jahit kain yang bergetah..

Assalamu'alaikum...

Cara nak jahit kain yang bergetah..


Kain bergetah seperti kain lycra ni kalau kita jahit guna tapak jahitan yang biasa, memang masak la sebab ia memang susah nak bergerak.. Jika bergerak sekalipun, jahitannya akan menjadi tunggang langgang.. 


Jadi, untuk mereka yang takde tapak jahitan khas untuk kain getah macam aku ni, boleh la mencuba cara alternatif sendiri.. Tak perlulah nak menangis atau susah hati sebab risaukan kain baju jenis getah yang tak berjahit.. Apapun, kita kena berusaha untuk mencari jalan penyelesaian.. Cool okay.. Cool... hehe... *Padahal dah gabra dah tadi.. ahahahh...


Untuk jahit pada bahagian zip, boleh tengok gambar kat bawah ni.. Aku gunakan kertas kadbod dan letakkan kertas tu kat bawah tapak zip. Kedudukan kertas tu biarlah betul-betul bersebelahan dengan kedudukan jarum.. Pastikan jangan sampai terjahit kertas tu pulak ya.. Kertas kadbod ni aku gunakan kertas yang buat balut lis tu..




Ataupun rujuk pada video kat bawah ni.. Sama je caranya.. Yang berbeza ialah tempat nak letakkan kertas kadbod tu supaya senang untuk kita teruskan menjahit..


Cara ni memang la lambat sikit jika nak dibandingkan dengan menggunakan tapak khas.. Tapi dah tapak tu tak ada, nak buat macam mana, kan.. So, lambatpun lambat la haiihh.. Janji siap.. hehh..



Ni jahitan kat bahagian bawah kain..



Video ni aku ambil sambil sebelah tangan pegang enpon dan sebelah lagi buat kerja.. Jadinya visual agak kurang memuaskan la ya.. Harap masih boleh faham dan minta maaf jugak atas kekurangan yang ada..


p/s: Ini je yang mampu aku kongsi untuk kali ni.. Selamat mencuba ya..

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »