Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, July 9, 2014

Cara nak kikih potai.. ahahh..

Assalamu'alaikum....

Cara nak kikih potai.. ahahh..


Suka makan potai masak lemak cili padi..? Ooo.., suka.. Suka tak jika disuruh kikis potai tu..? Ooo.., tak suka ehhh... Cepat je angkat kaki pergi menyorok.. Cehh.. haha..


Tau tak macam mana nak kikis potai tu.. Senang je sebenarnya tapi leceh nak buat.. kehkehkeh.. Bukan apa, lenguh weii lengan dok krehkrehkreh kulit potai tu..


Potong petai ikut ruas dia.. Ruas ke..?? Ehh, entah.. Hentam je la.. haha.. Potong jangan terlalu pendek atau terlalu panjang.. Biasanya potong dalam dua atau tiga ruas je.. Tengok gambar je la nak senang faham.. hehh..




Jangan kikis petai guna pisau yang panjang atau lebar atau besar. Cari pisau yang paling kecil. tapi hujung dia tajam dan runcing sebab kita cuma nak gunakan bahagian hujung pisau tu je.. Jangan pulak guna pisau yang hujungnya dompok atau tumpul.. Kang hancoq leboq pulak petai tu kita kerjakan.. Tak pun jari jemari kita yang hancoq.. ahah..




Petai tu kena rendam dalam air untuk melembutkan kulit dia masa mengikis dan juga untuk mengelakkan kulit tu daripada menjadi lebam.. Macam kentang jugak la.. Kan kena rendam tak nak bagi dia lebam..




Petai ni walaupun direndam, tak boleh jugak rendam terlalu lama sebab nanti dia akan lebam jugak.. So, lepas je siap kikis, boleh la terus menggulai.. Potai kikih ni sedap digulai bersama dengan ikan keli-baung-semilang, kembung, tenggiri, cencaru pun boleh.. Ikutlah mana yang bersesuaian dengan selera masing-masing..


Video kikih potai takdo yoo.. Takdo sapo nak jadi kemeremen.. Kok ado volunteer, buleh gak buek video tu.. Apo salah ehh, kan..? Bukan ehh buek video bukan-bukan... Sebab nak kikis petai ni ada teknik dia.. Bukannya main tenyeh je mata pisau tu kat kulit petai tu..


p/s: Selamat mengikis.. Kikis potai ya, bukan kikis duit orang.. hehh..

1 Tukang Tembak:

Aziela said...

Waaa.....sodap eh...sodap eh... Osah lamo eh dah tak makan lauk cenggini.... Huhuhuhu

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »