Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, July 24, 2014

Cara nak potong dan jahit poket baju melayu..

Assalamu'alaikum...

Cara nak potong dan jahit poket baju melayu..


Kali ni aku nak kongsikan cara aku potong dan jahit poket baju melayu.. Rasanya ramai yang tau macam mana nak jahit poket baju melayu ni.. Tapi aku still nak kongsikan jugak cara aku ni.. hehe..


Ada banyak cara nak jahit poket baju melayu ni.. Ada orang gunakan sabun untuk dapatkan bentuk poket tu.. Ada orang tekap pola poket tu kemudian gosok kain tu.. Macam-macam lah... 


Dan ini cara yang aku gunakan sekarang setelah beberapa cara sebelum ini tidak memberi impak yang memuaskan.. Cara ni aku fikir sendiri sebab dah jenuh dok ikut cara orang tapi masih tak berjaya menjahit dengan okay..


Mula-mula, letakkan pola poket pada bahagian luar kain lebihan untuk poket.. Kemudian, tandakan dengan kapur pada bahagian tertentu.. Tandakan sikit sahaja sebab jika nak tanda semua, bimbang kain tu tertarik sebab kain baju melayu biasanya licin.. *Ni pandangan dari sisi ya..


Nanti macam ni la rupanya.. Bahagian yang melengkung tu yang penting..


Lepas tu, buatkan garisan lurus pada bahagian atas poket tu dan gunakan ukuran lebar pembaris tu untuk dijadikan basi atau lipatan poket tu nanti..


Begini rupanya... Basi lipatan untuk kiri, kanan dan bawah poket adalah 1/2 inci..


Ini dia rupa poket yang sudah digunting..


Lepas tu, jahit tepi keliling poket.. Jangan tak jahit.. Nanti dalam poket tu berselirat benang.. Nampak tak kemas walaupun kat bahagian dalam.. Lepas tu, gosok sikit poket tadi..


Kemudian, lipatkan bahagian atas poket ikut ukuran yang sedia ada dan jahit..


Lepas tu, jahit pula bahagian yang dah ditandakan dengan kapur tadi.. Jahit perlahan-lahan pada bahagian yang melengkung tu.. Kemudian, racik atau potong sikit bahagian melengkung tadi.. Jangan sampai terpotong mata jahitan tu pulak ya.. *Gunakan mata jahitan biasa.. Tak perlu nak guna mata jahitan kasar atau sebagainya..


Lakukan proses yang mula-mula tadi (tekap pola poket) pada badan baju untuk dapatkan bentuk poket. Kemudian, letakkan kain poket tadi di atas bentuk yang kita buat tu. Lipatkan bahagian basi jahitan ke dalam dengan berpandukan pada mata jahitan yang dah kita buat pada keliling poket tadi.. Penitikan seperti dalam gambar ataupun jika rasa susah nak jahit sebab peniti yang banyak tu, boleh jelujur kasar kat keliling poket tu..


Dan inilah rupa poket baju melayu yang sudah siap berjahit.. Takde la cantik dan kemas sangat.. Tapi boleh la untuk jimatkan bajet.. hehe... 



Antara baju melayu yang dah siap tapi belum siap sepenuhnya..




p/s: Selamat mencuba pada yang ingin mencuba.. Harap maaf jika ada sebarang kekurangan dalam cara penyampaian.. Jika rasa cara ni macam susah nak buat, bolehlah cuba cara lain sebab banyak cara sebenarnya.. 

4 Tukang Tembak:

cinta polisas said...

wah pandai die jahit...sy beli saje yg dah siap..hehehe

Irtiyah said...

Salam
Terima kasih.. saya hampir putus asa asalnya. Saya dah cuba cara awak. Alhamdulillah.. berjaya (walaupun tak kemas sgt. Baru belajar katakan hehe..)

Odd Pansy said...

Terima kasih sudi berkongsi ilmu :) moga Allah memberkati sis..

jirus air said...

Terima kasih atas perkongsian ilmu ini..saya ambil ilmu jahitannya sahaja.lain2 tiada.dulu kini Dan selamanya..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »