Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, July 31, 2014

Persiapan menyambut hari raya 2014..

Assalamu'alaikum...

Persiapan menyambut hari raya 2014..

Cerita dah berlalu tapi baru ada masa nak kongsi.. Ini gambar pada hari Ahad yang lalu iaitu hari terakhir Ramadhan.. Sekarang ni dah masuk raya keempat dah.. haha... 



Proses potong organ dalaman lembu..



Kali ni aku tak terlibat dalam proses buat rendang dan lemang.. Aku sibuk mengisahkan persiapan dalam rumah dengan bantuan anak-anak buah.. Rendang dengan lemang ni adik beradik yang lain serta ipar duai dan anak-anak buah punya bahagian.. 





Tray yang dah siap dibasuh..




Atas bantuan dan semangat dari anak-anak buah, dapat jugak sediakan tiga jenis biskut raya.. Dua jenis anak buah punya resepi dan dia yang adun sendiri dan sejenis lagi aku punya resepi yang aku adun sendiri.. Tapi proses menggentel kitorang buat sama-sama..


Menu raya pertama ada lemang, ketupat, rendang, kuah lontong, kuah kacang, sambal ikan bilis, nasi arab, ayam masak merah, tapai pulut, ketupat palas yang jiran bagi, dan sup gear box yang dua kali buat.. 


p/s: Alhamdulillah.. Syukur di atas segala rezeki yang Allah beri.. 

1 Tukang Tembak:

Tinta Lana said...

Assalamualaikum.

Kak Azz,wow, sup gear box tu!

Selamat hari raya kak..tahun ni merasa saya kacau dodol..gotong royong buat masa raya kedua. Dah bertahun2 kitaorg tak buat >_<

Minta maaf ya kak salah silap saya..selamat bergembira raya ni!

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »