Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, September 10, 2014

Buat coklat untuk makan sendiri..

Assalamu'alaikum...

Buat coklat untuk makan sendiri..

Dah lama jugak rasanya aku tak buat coklat ni.. Jadinya, malam tadi akupun buat la.. Lagipun dalam seminggu dua ni asyik la teringat-ingat kat bar coklat yang ada dalam freezer tu.. Dalam hati dok kata nak buat, nak buat tapi tak buat-buat jugak.. Tu yang malam tadi terus je buat.. Kang asyik bertangguh, sampai sudah tak buat-buat jugak..


Bar coklat yang digunakan.. Kalau nak cepat mencair, potong kecil-kecil..


Peralatan yang digunakan..


Nak cuba letak kismis pulak...


Mula-mula tu aku letak periuk yang berisi coklat putih ni kat dalam periuk berisi air yang muat-muat je bontot dia.. Entah macam mana, tiba-tiba air dalam periuk tu membuak dan keluar meleleh dari periuk sebab dah mendidih kuat.. Kelam kelibut la sekejap.. Mujur air tu tak masuk dalam periuk yang ada coklat tu.. Lepas tu, terus je tukar periuk isi air tu dengan kuali besar ni.. 





Mula-mula tu just letak periuk coklat tu je.. Tapi periuk tu bergerak-gerak ikut didihan air tu.. Sudahnya, aku ambil tungku dan masukkan tungku dalam kuali tu.. Duduk la kau ontok-ontok kek situ.. ahahh...






Coklat yang putih tu aku letak perisa strawberry.. Yang lecehnya, coklat putih ni cepat mengeras walaupun masih di dalam periuk atas air tu.. Mungkin sebab banyak sangat gula, tu yang mudah mengeras tu.. Kelam kabut jugak la aku nak masukkan dalam acuan.. Mujur la buat sikit je yang putih tu..







Aku takde letak apa-apa selain daripada kismis dan perisa strawberry dalam coklat putih tu.. Tak tau la pulak dengan cara yang orang lain gunakan.. Lagipun aku buat coklat ni untuk makan sendiri je.. Tu yang habis bersememeh tu.. haha.. Maklum la, aku bukan ada ilmu dalam pembuatan coklat ni.. 


p/s: Buat perisa strawberry tu sebab teringat kat anak buah.. Dorang suka strawberry.. Aku pulak kurang suka dengan strawberry ni.. Bila ada yang bawak strawberry balik ke rumah, aku tak hairanpun.. Kadang-kadang sampai kecut strawberry tu duduk dalam peti sejuk.. hehh..

2 Tukang Tembak:

cheqna said...

hari tu makan coklat homemade kawan buatkan..sedap jugak
cheqna nak wat sendiri..mood malas masih menguasai hahaha
salam kenal n singgah =)

Ena's Stories said...

aduhhh tek leh tahan tgok coklat ni...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »