Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, October 3, 2014

Bersuara tu biarlah ikhlas..

Assalamu'alaikum..

Bersuara tu biarlah ikhlas..


Bila harga minyak naik, ramailah yang bersuara dan berkata; kesian kepada orang susah.. 20 sen tu mungkin tiada harga bagi orang yang berkemampuan tapi tinggi nilainya kepada mereka yang benar-benar memerlukan.. Betul.. Akupun setuju bab ni.. Bagi aku, tiada 20 sen, tiadalah 50 sen dan seterusnya.. Walaupun cuma 20 sen, nilainya sangat bermakna.. 


Tapi masa ambil BR1M, adakah mereka yang bersuara itu ingat akan orang yang miskin dan tidak berkemampuan tadi..? Adakah mereka sanggup bersusah-payah membantu golongan yang miskin tadi untuk sama-sama mendapatkan BR1M..? Ataupun, mereka lebih dahulukan kaum kerabat mereka atau dalam erti kata lain; pat pat siku lipat.. Siapa cepat, dia yang dapat..? 


Kau dah ambil hak orang, lepas tu macam-macam sindiran yang kau lepaskan.. Daripada menyindir pihak yang tertentu, kan lebih baik kau bagi duit BR1M kau tu kepada mereka yang memerlukan iaitu si miskin tadi.. Sanggup..??? 


Semua ada hak untuk bersuara tapi pastikan suara itu benar-benar ikhlas yang mewakili golongan si miskin tadi dan bukannya sekadar menangguk di air yang keruh.. Ayat mudahnya; kau 'tolong' suarakan rasa tidak puashati akan kenaikan harga minyak dengan menjadikan golongan miskin tadi sebagai contoh tapi dalam masa yang sama, hak mereka terhadap BR1M, kau rembat.. 


Be sincere in your thoughts.
Be pure in your feelings.
You will not have to run after happiness.
Happiness will run after you.

(Sri Chinmoy)


p/s: Samada suka ataupun tidak, terpaksa terima jugak.. Alah bisa tegal biasa... Apa lagi yang hendak dikata.. 

1 Tukang Tembak:

CintaHati Lina said...

Entry yg bernas... sememangnya boleh nk bersuara..tapi biar ianya yg membina pada golongan yg betul2 perlukan... nice entry ....

Salam ukhwah....

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »