Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, October 24, 2014

Daripada menjeruk rasa, lebih baik menjeruk...

Assalamu'alaikum...

Daripada menjeruk rasa, lebih baik menjeruk...


Daripada menjeruk rasa, lebih baik menjeruk...? Menjeruk apa ya..? Mehh tengok jeruk apa.. hehh..

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V

Tadaaaaaaa....!!!

|
|
|
|
|
V

Ehh...! Sibuk la pokok ni.. Nak jugak menyelit.. hehh... Ni tengah gigih mengait mangga... 


Ni dia yang betulnya... 

|
|
|
|
|
V

Daripada kita dok sroot sreet menjeruk rasa, lebih baik la kita menjeruk mangga... ahahh..







Rendam lebih kurang 3 jam nak bagi getah mangga tu hilang rasa dia.. Letak kapur makan sikit... Lepas tu, bilas dengan air paip nak kasi bau kapur tu hilang.. Lepas tu toskan..


 Macam-macam jenis asam yang aku beli.. Aku cuma guna dua jenis asam merah dan kelabu tu je.. Setiap satu jenis aku gunakan dua peket.. Selebihnya tu simpan buat stok.. hehe..




Gula, garam, cili padi dan asam secukup rasa.. Ikut suka la nak letak banyak mana,, Janji kena dengan selera masing-masing... Tak payah letak air..



 Walaupun tak letak air, tapi dia keluar air jugak sebab gula dah mula mencair.. 


 Sedap air jeruk buatan sendiri ni.. Takde la rasa ubat macam jeruk beli tu.. hehh... *eksennya la haiihhh padahal dulu jeruk tu la yang kau dok tibai selalu.. ahaha..


Siapa yang ada buah-buahan yang boleh dibuat jeruk tu, silalah cuba buat sendiri.. Jangan malas dok mengopek kulit buah tu.. Boleh je gantikan mangga telur ni dengan jambu air, jambu batu, betik mengkal, tembikai biasa, tembikai susu atau apa sahaja buah-buahan tempatan yang sesuai..


p/s: Jeruk aku kaler merah.. Tak macam jeruk orang lain.. Kan dah bagitau tadi, ikut suka masing-masing la, kan..... heeeee...

1 Tukang Tembak:

Farrah MF said...

Menjeruk ni yang bagus nih!
Terliur saya tengok!

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »