Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, October 16, 2014

Kisah bewak dan ayam..

Assalamu'alaikum...

Kisah bewak dan ayam.. 


Ini adalah satu kisah benar.. Kisah yang berlaku sebentar tadi.. Aku yang tengah nak suap nasi masuk ke mulut, terus tak jadi nak suap nasi tu.. Tak senang duduk dibuatnya..


"Mak, apo kono ayam omak monjoghit-joghit tu..? Bogaduh koo apo..?"


"Bewak tu...!! Poie dogheh ba'eh..! Bewak tu nak ngojo an anak ayam tu.."


Dan dengan kadar segera, 'minahgyver' ni pun pergilah ke kandang ayam (dulunya kandang kucing) dan...


Sian dia ketakutan..


"Iyo ehh haaa...! Ado bewak tongah ngintai anak ayam omak haaa...!"


Tapi 'minahgyver' tersebut tak sempat nak buat apa-apapun sebab dia pergi dengan tangan kosong sahaja.. Maka, terlepas la bewak tu lari padahal bewak tu dah betul-betul kat depan kaki dia.. Tinggal nak pijak je lagi.. Soalannya, berani ke nak pijak bewak tu..? Ahahaha...


"Dapek tak cokau bewak ehhh..?"


"Tak dapek.. Nak cokau camno...? Cokup dek bewak tu kang..! Dapek cokau anak ayam yang kek luar tu yoo.."


"Ado anak ayam lopeh..?"


"Ado sekor.. Dah dapek cokau dah.. Osah gaghang ehh omak ayam tu.. Kito nak dipatuk ehh..."


Dan selepas itu, ibu ayam serta anak-anaknya pun senyap laaa.. hehh.. hehh.. hehh.. Tak tau la kot lepas ni bewak tu datang lagi.. Tapi buluh dah stenbai kat pintu kandang tu.. Jago-jago la kau bewak...!


p/s: Laaaa...! Ingatkan kisah apa je.. Kisah biawak nak kerjakan anak ayam rupanya.. hehh....

1 Tukang Tembak:

AMIIZAA said...

ya allah....nasib ada ibu ayam & anak2nya tak apa2...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »