Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, November 9, 2014

Kongsi bubur asyura....

Assalamu'alaikum...

Kongsi bubur asyura....


Pagi Jumaat yang lalu, aku tolong buat bubur asyura versi utara.. Kongsi dengan empat lagi jiran yang terdiri daripada mak cik-mak cik otai kat sini.. Dorang yang sediakan semua bahan.. Aku tukang kacau bubur asyura tu je.. 


Letih weii.. Dalam tiga jam jugak la mengacau sebab guna api perlahan.. Tapi gilir-gilir la.. Pengsan pulak kalau mengacau direct.. Mula-mula tu okay la.. Bila dah pekat, phewww....!!! ahaha... Mujurlah ada dua tiga jiran yang turut sama membantu biarpun mereka tak masuk share.. Alhamdulillah.. 






Kami buat enam bungkus tepung beras.. Sepatutnya lima bungkus tepung beras je tapi yang lagi sebungkus tu makcik-makcik tu kata nak sedekahkan kat majlis orang.. Seorang dapat satu dulang.. Makcik tu pun dah siap pesan suruh siap-siap bawak dulang dari rumah.. Memang selalu macam ni pun.. hehh...


Satu dulang bubur asyura tu kalau makan sorang, memang la tak habis.. Kebetulan dua orang kakak aku ada balik, jadinya aku bagi la kat dorang sikit.. Pastu bagi kat kakak ipar dan jiran sebelah rumah.. Bakinya dapat la sepinggan untuk makan sendiri.. 


p/s: Kakakpun ada jugak gotong-royong buat bubur asyura kat tempat dia tapi dia punya versi berempah.. Dia ada bawak balik sikit untuk kitorang kat sini.. Tapi maaf la, aku memang tak boleh makan versi yang berempah ni.. huuu... 


------------

Update...

Kos untuk seorang adalah RM11.. Makcik yang jadi leader tu dah bagitau dah.. Maksudnya satu dulang tu harga dia RM11..

2 Tukang Tembak:

Cik Iman said...

lama tak pekena bubur asyura :D

hyde dea said...

pekatnye kaler bubur tu.... selalu beli/dapat kaler die cerah sket...hehehehe...sedap..sedap..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »